Lichte toets wint het van zware kost in fraai Carp

Druk, druk, druk is uit - en de dertig-urige werkweek en quality-time met partner of familie zijn in, weten ze ook bij Carp, het gratis tijdschrift voor jonge academici dat deze week in een oplage van 170 duizend werd verspreid....

PLEUNI WOLTERS

Voor de Nieuwe Werker telt niet alleen het geld, maar juist ook het sociale leven en de 'ontwikkeling als mens', is de gedachte, en die vertaalt zich bij Carp in veel verhalen van oude twintigers en jonge dertigers die over hun carrière vertellen. Aan het woord komen onder meer de 'junior brand manager' van Amstel Bier en de researchmedewerker van DSM.

Het blad wil een concurrent zijn van Intermediair, dat op dezelfde doelgroep en adverteerders (van personeelsadvertenties) mikt. Dat blad kenmerkt zich juist door zijn academische verhandelingen.

En waar Intermediair zijn lezers vergast op de top-100 van managmentboeken, zoekt Carp het in het recept voor een salade van gekarameliseerde witlof of een computerspelletje waarbij de speler moet afrekenen met biogenetische monsters. Een reistip voor de Carp-lezer: per vrachtschip naar de Baltische Staten cruisen.

Bij de nadruk op lifestyle past een trendy vormgeving. Beeld domineert. Grote foto's staan naast kleine reepjes tekst en zijn bovendien donker, met veel rood of juist onscherp afgedrukt. De vaste rubrieken hebben strakke, simpele vignetten en zelfs bij de column van Martin Bril is beeld bedacht.

De serieuzere artikelen hebben in het eerste nummer het thema 'vooruitdenken' mee gekregen. Een verhaal signaleert de opkomst van het 'cafetariamodel', een systeem waarin werknemers verzekeringen of vrije dagen verkopen en er een 'beloning à la carte' voor terug krijgen. 'Geen kinderwens? Dan maakt de kraamzorg plaats voor een uitgebreide tandarts-dekking.'

Carp-hoofdredacteur Peter van der Klugt wil in zijn blad serieuze informatie over de arbeidsmarkt mengen met lichtere kost. In het eerste nummer blijkt het accent vooral op het laatste terecht te zijn gekomen.

Intermediair is van de mooie, hippe concurrent niet onder de indruk. 'Wij maken een serieus blad voor werknemers, dat niet ook als kookboek hoeft te fungeren', sniert hoofdredacteur Jan-Jaap Heij. 'Dit soort trendjournalistiek hoort in Nieuwe Revu thuis.'

Pleuni Wolters

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden