Lezen bij je Happy Meal in McBieb

In de McDonald's in Arnhem is een zaaltje ingericht als bibliotheek. Wie zich inschrijft, krijgt een hamburger. De bieb moet jongeren lokken.

ARNHEM - Een meisje van een jaar of 9 tikt tegen het glas. 'Mam, kom kijken, kom, kom!' Haar moeder is zo goed niet of ze laat friet en hamburger in de steek om het boek te bekijken dat dochterlief heeft uitgezocht. Helaas, ze is al lid van de bibliotheek in Nijmegen en haar moeder zit niet te wachten op nóg een pasje. Zelfs niet als daar een bonus aan is gekoppeld.


In de McDonald's in de binnenstad van Arnhem kunnen hongerige bezoekers tijdelijk ook een vleugje cultuur opsnuiven. Op de drukste momenten, donderdagavond, zaterdagavond (en op koopzondagen ook zondagmiddag) is op de bovenverdieping de McBieb geopend. Een glazen hok van amper 2 bij 3 meter, voorheen de plek van de ballenbak, is ingericht als openbare bibliotheek . Tot en met 27 oktober krijgt iedereen die zich als lid inschrijft een gratis hamburger. Maar het is ook mogelijk boeken terug te brengen, te verlengen of te lenen.


Het aanbod is beperkt in de kleine behuizing: een paar planken met zo'n 150 boeken, uitgezocht voor een jonge doelgroep. Geen dikke pillen van Mulisch of Grunberg, maar titels als Hallo Tarzan - Hoe word je een mannenfluisteraar, Zoenen & leugens, De Survival Gids of De Belofte van John Grisham liggen klaar om te worden uitgeleend; in bibliotheekjargon de Young Adults-collectie. Maar ook De Naaimachinegids is voorradig. Per ongeluk meegekomen? 'Nee hoor, dat is weer hartstikke hip', zegt Hilde Beunk, een van de initiatiefnemers van deze tijdelijke vestiging in het hamburgerparadijs. 'We willen hier bovendien laten zien dat we meer in huis hebben dan alleen boeken. Ook tijdschriften, films en games. Zelfs al hou je niet van lezen, dan kun je toch bij de bibliotheek terecht'.


De nieuwe game FIFA 13 is nog niet beschikbaar, maar oudere favorieten als Call of Duty, Vampire Mansion en Alone in the Dark: Inferno, staan klaar naast tijdschriften als Cosmo Girl en natuurlijk Donald Duck. Mario voor de Wii is net uitgeleend. 'We richten ons hier op een doelgroep die duidelijk is ondervertegenwoordigd in ons ledenbestand: jongeren van 14 tot 20', vertelt Beunk (23). 'De echte lezers blijven wel, maar veel jongeren hebben op die leeftijd heel andere dingen aan hun hoofd, hooguit komen ze nog een keer binnen voor hun leeslijst, maar dat loopt ook vaak via de schoolbibliotheek. Hier proberen we weer met ze in contact te komen. Toen we de manager van deze vestiging benaderden, was hij meteen enthousiast; jongeren, zei hij, daar krijg ik er dagelijks duizend van binnen.'


De McBieb is niet geboren uit financiële nood, benadrukt Beunk. Het experiment is het Arnhemse antwoord op een wedstrijd die de vereniging van openbare bibliotheken uitschreef om de door bezuinigingen geplaagde branche nieuw elan te geven. Een van de opdrachten: zoek een nieuwe partner om het werk van de bibliotheek te promoten. 'We hebben een 10 gekregen', vertelt Beunk trots.


Na een week heeft de McBieb vijf nieuwe leden opgeleverd, vertelt ze. 'Dat vind ik niet slecht. Zelfs al komen ze alleen voor de hamburger, ze zijn toch een keer over de drempel gestapt.' Op deze avond gaat dat echter allerminst van een leien dakje. De ingang van het bibliotheekhok zit verscholen in een hoek. Even achteloos naar binnen stappen, is er niet bij. Ook het missiewerk van bibliothecaresse Petra Spanjers wordt niet beloond. Regelmatig gaat ze met briefjes langs de tafels: 'Nog geen 18? Word gratis lid van de Bibliotheek Arnhem en ontvang een bon voor een gratis is hamburger.' Ze weet er de doelgroep ruim een uur lang niet mee te verleiden. 'Geen interesse', maakt een stel van net boven de 18 - voor hen kost het 40 euro per jaar - zich er bruusk vanaf.


Maar de grootste belemmering is de regionale functie van de Arnhemse koopavond, zeker tijdens de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf, zo'n 150 meter verderop. 'Weer niemand uit Arnhem', verzucht Spanjers na een vergeefse ronde. 'Uit Huissen, Spijk en Oosterbeek. Dit is duidelijk niet het meest geschikte moment. Ik ga afsluiten. Tijd voor een cheeseburger.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden