Leve Feyenoord 1

Mij beviel het wel, het charme-offensiefje van Feyenoord, donderdag op de nieuwjaarsreceptie van de club.

Dat jaarlijkse gezeur van Jorien van den Herik in de eerste weken van januari begon op het laatst ook te vervelen. De boodschap was dit keer dat Feyenoord een hartstikke leuke club is en dat het maar eens uit moet zijn met dat eeuwige gezeur. Mooi zo.

Ik zag hier de hand in van Chris Woerts, commercieel directeur van de club. Hij kondigde aan dat Feyenoord aan een nieuw tijdperk gaat beginnen.

Zijn compaan, financieel directeur Onno Jacobs, haalde een uitspraak van niemand minder dan John F. Kennedy aan, toen hij aan de supporters vroeg om loyaliteit en steun. ‘Vraag niet wat de club voor jou kan doen, maar wat jij voor de club kunt doen.’

Het is makkelijk om hier cynisch over te doen en dit af te doen als een verkooppraatje van twee gladde bestuurders. Ik dacht onmiddellijk aan de achtergrond van Woerts die in Amerika als marketeer ooit Coca Cola aan de man probeerde te brengen, simplistisch gesteld. Nu verkoopt hij Feyenoord.

Feyenoord als Coca Cola, als A-merk waar je vrolijk van wordt en de gezelligheid van afdruipt, ach, waarom ook niet. Je moet toch wát proberen, als directie van een club die gerust een tikje zieltogend genoemd kan worden en sportief én financieel veel terrein heeft verloren op PSV, AZ en Ajax.

‘Feyenoord wordt vaak, al dan niet terecht, afgeschilderd als een club die overal tegen is. Daar moeten we vanaf. We moeten eenheid en solidariteit uitstralen in alle geledingen. We moeten een club willen zijn waar je trots op bent om bij te horen, een club die bij iedereen respect afdwingt. Maar alleen als je zelf respectvol optreedt, word je ook met respect behandeld. Daar gaan wij naar streven.’ Dat zei Jacobs, donderdag, 24 uur voordat de Europese voetbalbond Feyenoord uit het toernooi om de UEFA Cup zette.

Ich bin kein Feyenoorder, maar toen dat nieuws binnenkwam, overviel mij zowaar een diep medelijden met de club en met haar supporters; met sómmige supporters.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden