Leve de krant

In twee grote artikelen (Stroom van 13 juni en Reflex van 16 juni) wordt de lezer van de Volkskrant een tamelijk somber toekomstperspectief van zijn krant geschetst....

Hoewel het ontegenzeggelijk waar is dat de jongeren van de Yahoo-generatie veel minder kranten lezen dan hun opvoeders, is er volgens mij vooralsnog weinig reden voor al te veel somberheid. Ondanks de snelle opmars van internet en van gratis kranten als Metro en Sp!ts, hebben de landelijke dagbladen nauwelijks lezers verloren.

Zo is de oplage van de Volkskrant, ondanks de toegenomen concurrentie van de nieuwe media, met slechts een paar duizend exemplaren afgenomen. Een marginale daling. De 30 duizend bezoekers die de Volkskrantsite dagelijks trekt, staan nog steeds in geen verhouding tot de 345 duizend lezers die de papieren krant dagelijks bij hun ontbijt prefereren.

Ook de opmerking dat een sterke daling van de advertentie-inkomsten PCM en daarmee de Volkskrant tot rigoureuze bezuinigingsmaatregelen dwingt, lijkt me sterk overdreven. Week in week uit telt de weekendeditie meer dan 110 advertentiepagina's en dat zijn er de laatste maanden eerder meer dan minder geworden. Er zal ongetwijfeld een conjuncturele advertentiedip komen, maar dat gebeurt ieder decennium en uit elke dip komt PCM tot nu toe weer sterker (want winstgevender) tevoorschijn.

Kortom: Volkskrantredactie, ga niet te veel geloven in jullie eigen onheilstijdingen en blijf vooral doen waar jullie al heel lang heel goed in zijn: het nieuws en zijn achtergronden zo uitgebreid en objectief mogelijk aan het papier toevertrouwen.

Dus geen experimenten meer met al te compacte berichtgeving. Het is al erg genoeg dat het nieuws in de krant tegenwoordig al bij pagina 5 ophoudt, dat de uitgebreide filmladder uit de krant is verdwenen en dat de berichtgeving over de miljoenennota verbannen is naar internet en dus door geen hond meer wordt gelezen.

Maak de internetversie zo aantrekkelijk mogelijk voor (en door) jongeren, maar vergeet intussen niet te blijven investeren in de 'echte' krant. Op die manier kan de Volkskrant, net als de pre-Yahoo-generatie, nog tientallen jaren mee.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden