Leugens in de vleesindustrie

De marketing van fabrikanten staat bijna gelijk aan liegen. Althans, dat is de klacht die journalist en programmamaker Wouter Klootwijk neerlegt in het vakmaandblad Meat & Meal van de vleesverwerkende industrie....

Voorbeelden te over. Zo beschikken consumentenlijnen niet over de juiste informatie. Op etiketten staan te pas en te onpas de termen ambachtelijk en vers. En ook informatie over ingrediënten is geregeld onjuist.

'Het verschil tussen de communicatie op het product en de waarheid is vaak enorm groot', vertelt Klootwijk. Een fabrikant van droge worsten uit Groningen heeft grazende koeien en een ambachtelijke slager op het product laten afbeelden. De slager blijkt na onderzoek echter helemaal niets met de worsten en het bedrijf te maken te hebben. Het is een fotomodel. 'Maar het toppunt is dat er koeien op het etiket staan afgebeeld, terwijl er varkensvlees in het product zit. Dit was een ideetje van het reclamebureau, maar volgens Klootwijk 'misleidend'.

Wat te doen? Klootwijk: 'Daar kan ik over filosoferen, maar dat is mijn zorg eigenlijk niet. Ik meld het. Je kunt de regelgeving aanscherpen, maar het ligt toch in de eerste instantie aan de fabrikanten. Daar zal een mentaliteitsomslag gemaakt moeten worden.'

Klootwijk pleit voor openheid bij de producenten. Zo zou de afkomst van het product veel makkelijker te achterhalen moeten zijn. 'Fabrikanten moeten zeggen waar het op staat en geen misleidende teksten gebruiken. Niet zeggen dat iets vers is als het ingevroren is geweest. Dat is misleiding, daar moeten producenten mee ophouden.'

Meer over

Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.