Les Gardiennes, Phantom Thread en Het kromme hout der mensheid

De nieuwe oogst

Wat kwam er de laatste dagen weer voor moois bij in het cultuuraanbod? De Volkskrant-specialisten kiezen hun favorieten, van een Frans kostuumdrama tot een ode aan het theater.

Phantom Thread.

1. Film: Les Gardiennes.

Regie Xavier Beauvois.

Je zou haast denken dat er niets in veranderd, in het Franse boerendorp waar het kostuumdrama Les Gardiennes zich afspeelt. De koeien worden gemolken zoals altijd; de groente wordt verbouwd, het graan gezaaid en geoogst. Maar vrijwel alle mannen zijn weg uit het dorp.

De Eerste Wereldoorlog woedt in volle hevigheid; nu hun geliefden, vaders, broers vechten aan het front, moeten de vrouwen het dagelijks bestaan zonder hen voortzetten. Les Gardiennes, met passend intieme orkestmuziek van veteraan Michel Legrand, toont sobere, maar krachtige beelden: precies passend bij de cadans van werk, hoop, gelatenheid en angst die het dorp beheerst.

2. Theater: Wijn, door Hummelinck Schuurman. Tournee t/m 27 mei.

Een thrillercomedie, luidt de ondertitel van het door Philip Walkate geschreven en door Victor van Swaay geregiseerde toneelstuk. Griezelig kun je de voorstelling niet noemen, wel grappig. Walkate legt de zes personages rake grappen in de mond. En zoals je verwacht van een vriendenavondje op toneel: het gaat snel over verwachtingen, pijn en teleurstellingen in relaties, werk, vriendschap, familie. Maar wel fantastisch ten tonele gevoerd.

3. Cabaret: Het kromme hout der mensheid door Tim Fransen. Tournee t/m 27 mei.

Tim Fransen stelt in een slim, muzikaal en zeer geestig programma opnieuw een filosoof centraal: nu Immanuel Kant. In een glasheldere verhaalstructuur koppelt hij Kant en zijn Verlichtingsdenken aan muzikaal genie Ludwig van Beethoven en Franse keizer Napoleon Bonaparte. Wat is beschaving? Wat is de mens? Fransen roept grote vragen op, maar treedt ze lichtvoetig tegemoet.

4. Film: Jusqu'à la garde.

Regie Xavier Legrand.

In het Franse echtscheidingsdrama Jusqu'à la garde worden de emoties van een vechtscheiding bijna ondraaglijk echt in beeld gebracht. Vooral de door verdriet verteerde vader (Denis Ménochet) wordt fenomenaal gespeeld. Hij is gewelddadig, zijn kinderen willen niets meer met hem te maken hebben, zegt de moeder. Onzin, zegt hij, hij zou ze nooit kwaad doen. Hoe bepaal je dan als rechter wie liegt en wat voor de kinderen het beste is? Legrand doet een meesterlijke zet en laat de rechter, door wiens perspectief je kijkt, ineens uit de film verdwijnen. Nu zijn wij de rechter.

5. Film: Phantom Thread

Regie Paul Thomas Anderson.

De starre Reynolds Woodcock (Daniel Day-Lewis) is een verstokt vrijgezel die het nooit lang uithoudt met zijn veroveringen. Zijn werk als couturier gaat boven alles. Dan ontmoet hij Alma (Vicky Krieps). Zij weet zeker dat hij niet de sterke man is die hij pretendeert te zijn. Vervolgens ontvouwt zich een fantastisch, ontregelend kat-en-muisspel, met liefde en overgave als inzet.

Theater: Ur, van en door Urland. Tournee t/m 30 april.

De vier jongens uit Rotterdam van Urland, voorheen energiek, speels en met hun laptops, robots en videoschermen een beetje freaky, slaan met hun nieuwe voorstelling een andere weg in. De cybertronica blijft grotendeels achterwege. Ur is een ode aan de verbeelding en de kunst, het theater in het bijzonder. Tegelijkertijd hekelen ze voor de oerkunst vijandige krachten als commercialisering, marketing, zelfonderschatting en de hypocrisie van de millennial. Tussen de regels door spreekt uit Ur een aanlokkelijke nostalgie naar een tijd waarin spelen nog heel gewoon was.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.