Les Adieux À la reine

Al zijn Marie-Antoinettes dagen geteld, het hof wil weten of ze goed slaapt.

In Parijs wordt de Bastille belegerd, maar in haar paleis in Versailles maakt koningin Marie-Antoinette zich druk om de kleur van haar nieuwe jurk. Wordt het zachtgroen, of een andere modekleur? Het is 14 juli 1789 - het officiële begin van de Franse Revolutie.


Dat de dagen van Louis XVI en Marie-Antoinette zijn geteld, lijkt nog nauwelijks door te dringen tot het hof. Kleine schokjes zijn wel voelbaar - de inwonende adel maakt zich druk om de 'executielijsten' die in de stad circuleren, en een deel van hen besluit het paleis te ontvluchten. Maar voor de hofhouding van de koningin is er elke ochtend maar één belangrijke vraag. Heeft Marie-Antoinette goed geslapen?


Les adieux à la reine, gebaseerd op een boek van Chantal Thomas, toont de historische dagen vanaf 14 juli door de ogen van de jonge Sidonie (Léa Seydoux), een kamermeisje die als speciale taak heeft het voorlezen van de koningin (een mooie rol van Diane Kruger). Dat is een interessant perspectief: als het op hofintriges aankomt, is Sidonie een insider, maar over de politieke omwenteling die aanstaande is, tast ze in het duister. Ze krijgt mondjesmaat informatie, en daar moet de kijker het dus ook mee doen.


Ondertussen geeft regisseur Benoît Jacquot een minder bekend beeld van het 18de-eeuwse hofleven. Naast de weelderige vertrekken van de koningin had Versailles een andere kant: die van de armoedige woningen waar zowel adel als personeel verbleven. Piepkleine grotten zonder veel daglicht waren het, vergeven van de stank van latrines en dode ratten.


Regelmatig lapt Jacquot de wetten van het kostuumdrama aan zijn laars. Het fraaie camerawerk is niet statisch maar jachtig, en ook de acteurs spelen losjes, alsof hun korsetten lang niet zo strak zitten als in vergelijkbare drama's.


Het maakt Les adieux à la reine tot een intrigerende, contrastrijke film, waarin de grote geschiedenis ondergeschikt wordt gemaakt aan een overtuigend intiem drama. Uiteindelijk draait het allemaal om Sidonie, zielstrouw aan haar koningin, die op haar beurt smoorverliefd is op een andere vrouw - een gedoemde driehoeksverhouding.


Regie Benoît Jacquot. Met Léa Seydoux, Diane Kruger, Virginie Ledoyen. In 10 zalen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden