Les 3: Accepteer elkaar

Als je eenmaal door hebt dat Twitter doodgewoon is, en je je daar ook naar gedraagt, dan is het eigenlijk nog best heel leuk.

@HumbertoTan, presentator van het nieuwsprogramma in de vroege ochtend op BNR Nieuwsradio, twittert dinsdag voor dag en dauw iets over Paul Gascoigne, de Engelse voetballer die zichzelf aan het dooddrinken is. 'Het gezicht van een gevallen voetballer. Een foto zoals we hem het liefst zagen en het huidige beeld. Onherkenbaar!'


Duidelijk gechoqueerd, @HumbertoTan. Aan de tweet is een link gekoppeld naar een artikel in de Engelse krant The Sun, met foto's van Gascoigne in goede tijden en in slechte. @PaulBokkinga reageert vrijwel onmiddellijk: 'En nu moeten we medelijden krijgen?'


Dat is niet vriendelijk. Radiouitzending of geen radiouitzending, @HumbertoTan laat dit dan ook niet op zich zitten en dient @PaulBokkinga meteen van repliek. Met hetzelfde sarcasme verzucht hij: 'Nee hoor... gewoon hard uitlachen. Laat hem toch lekker sterven! Zoiets?? Wat een menselijk gevoel weer op twitter...'


Dit zijn beginnersfouten die je van een door de wol geverfde twitteraar als @HumbertoTan (ruim 17 duizend tweets, ruim 115 duizend volgers) niet zou verwachten. In de eerste plaats is het vrij zinloos om op Twitter een discussie te beginnen. De meeste argumenten passen niet in (maximaal) 140 tekens, inclusief spaties en leestekens. Zelfs de begaafdste woordkunstenaars weten de beperking van de ruimte niet te overwinnen.


In de tweede plaats is het onverstandig. Bozige tweets keren terug als een boemerang. Discussies op Twitter kennen alleen maar verliezers. Dat is ook in dit geval zo. @PaulBokkinga pikt het niet. 'Heb ik gezegd dat hij hard uitgelachen moet worden? Mij geen woorden in de mond gaan leggen.' @HumbertoTan verlegt zijn aandacht maar naar de kernproeven in Noord-Korea.


Uit het zinnetje 'Wat een menselijk gevoel weer op twitter...' blijkt dat @HumbertoTan onderscheid maakt tussen Twitter en de gewone wereld. Dat is naïef. Dat onderscheid bestaat namelijk niet.


Twitter is geen aparte, afgebakende gemeenschap waar andere wetten gelden en mensen zich anders gedragen dan elders. (Waarschijnlijk bewaart @PaulBokkinga zijn cynisme niet exclusief voor de tweets van @HumbertoTan, maar loopt hij ook op verjaardagen te sarren.)


Over Twitter bestaan ontzettend veel misverstanden. Dat komt doordat iedereen andere verwachtingen heeft. Het is goed om de handleiding er nog eens bij te pakken die collega @heleenvanlier verspreidde onder redacteuren van de Volkskrant, een paar jaar geleden alweer, om iedereen aan het twitteren te krijgen.


In het stuk worden alle kenmerken van Twitter beschreven. De ontnuchterende kernzin is: 'Twitter is eigenlijk niet iets nieuws.'


Twitter is eigenlijk niet iets nieuws - maar wat is het dan wel? @heleenvanlier schrijft: 'De techniek is nieuw. Er wordt al eeuwen precies hetzelfde gedaan als op Twitter, bij de koffieautomaat, in de supermarkt, in de kroeg. Er wordt gesproken over katten, eten en treinfrustraties.' De meerwaarde is dat Twitter een 'megaoor' is. 'Je kunt meeluisteren met feestjes en koffieautomatengesprekken zonder overal fysiek aanwezig te zijn.'


Zo is het. Dus we luisteren bij de koffieautomaat noodgedwongen naar mannen als @maxpam1 en @hanslaroes die zonder enige schaamte vertellen dat ze complimenten hebben gekregen voor hun laatste column of hun laatste boek.


We zijn er getuige van dat @2525, de man van opiniesite De Joop, het om 0.11 uur tijd vindt voor 'een homp kaas' en dat vrijwel tegelijkertijd @LeoBlokhuis een flesje bier van het merk La Chouffe drinkt. 'Nog hard aan t werk, maar ik doe het gewoon..', zegt hij erbij.


Het is verbazingwekkend hoe veel je ziet en hoort, op een willekeurige dinsdagavond. Het is gezellig en er gebeurt van alles. Bij De Rijdende Rechter zitten een paar ontzettend vervelende mensen. Zlatan Ibrahimovic wordt in de wedstrijd tegen Valencia uit het veld gestuurd. 'Geniaal ligt angstig dicht bij maniakaal', concludeert @MariovanderEnde.


@MHilkens gaat 'verontwaardigd naar bed' vanwege een 'smakeloze anti-abortus mail' en @PeterRdeV kijkt vanavond niet naar voetbal, maar naar de nieuwe EO-serie Africa. @RTLBoulevardnl laat de eerste foto's van 'de verliefde Freek en Eva' zien.


Om te weten wat er aan de tafel van Pauw & Witteman gebeurt, hoef je niet naar de televisie te kijken. Henk Bleker heeft het zwaar te verduren.


Reeds genoemde @maxpam1: 'Ik denk dat Henk Bleker in P&W zit, omdat Herman Pleij, Maarten van Rossem en Antoine Bodar niet wilden'. @kuitenbrouwer: 'Je vergeet Ivo Niehe'. @frederiquespigt: 'ik heb gehoord dat Pleij, Bodar en Bleker één en dezelfde persoon zijn'. @maxpam1, tot besluit: 'Henk Bleker is in één klap de Willy Alberti van de Nederlandse politiek geworden.' Gezellig, zo'n clubje mensen bij elkaar.


Intussen vertelt @pvdmeersch tegen iedereen die het horen wil dat hij het ene na het andere compliment krijgt voor de NRC-reader en schaart @yvesgijrath zich achter het rookverbod. 'Voor mij helaas de enige manier, om van die troep af te komen.'


IJdeltuiten, vriendelijke lui, snoevers, treiteraars, vrienden en vriendinnen, racisten, zielepoten, narcisten, zeikerds en grappenmakers, kortom goed en slecht volk; in het café zijn alle groepen vertegenwoordigd.


Als iemand zichzelf weer eens op de borst begint te kloppen, een onthullinkje doet uit zijn privédomein of met nog honderden anderen woordgrappen maakt over de abdicatie van Beatrix of de paus is het even vervelend, maar de ergernis duurt nooit lang.


Voor je het weet, maakt iemand wél een geestige opmerking over Benedictus XVI (@diederikebbinge: 'dag lieve paus'), daagt @struisvanhuis een over het paard getilde voetballer uit of toont @HeleenvanRoyen een foto van het uitzicht vanuit haar jacuzzi, of van haar billen. Dat gebeurt gelukkig allemaal ook, op Twitter.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden