Les 1: Verdien er geld mee

Twitter is definitief gewoon geworden. Al is het maar omdat het per maart 7 jaar bestaat - in huwelijken tenslotte ook traditioneel de fase dat de eerste spanning eraf is en je elkaar als vanzelfsprekend aanneemt. Bovendien zijn er in Nederland naar schatting 1,3 miljoen twitteraars, niet echt een undergroundgetal. En als klap op de vuurpijl ging twee weken geleden het gerucht dat Twitter hét volgende it-bedrijf (bedoeld als in it-girl, niet als informatietechnologie) is dat naar de beurs gaat dit jaar. Marktanalisten wisten het zeker. Collega's van die marktanalisten daarop overigens ook dat dat zeker níet zou gebeuren, maar dat doet er niet toe - dat de gedachte alleen al serieus postvatte gaf aan dat Twitter op de drempel staat van cool naar corporate en gewoontjes.
De vraag is dus: hoe houden we het leuk? Twitter & u, in vier lessen.

Acteur Dirk Zeelenberg (43) koppelt twitteraars (niet alleen bekende!) en merken aan elkaar met zijn Spreadthebrand.com. Hij verwacht er nogal veel van.

Hoe krijgen we Mark Rutte zover dat hij aardig gaat twitteren over V?

'Is dit een vraag voor het interview? Of is dit het doel van het interview?'


Een vraag.

'Ja, maar zo werkt het niet. Wij doen aan matchmaking: we koppelen mensen met een Twitteraccount aan een merk. Stel: jij bent geïnteresseerd. Dan ga je naar Spread the Brand punt com, daar log je in met je Twitteraccount. Dan vink je alle categorieën aan waarin je interesse hebt, ik zeg maar wat, entertainment, film, sport en lifestyle. Vervolgens kijken we naar jouw tweets en naar jouw volgers, en zo krijgen wij een duidelijk beeld van wie jij bent én wie jouw volgers zijn. En dat is weer interessant voor merken die via jou een boodschap willen verspreiden.'


Zoals?

'Nou, stel: RTL wil laten weten dat vanavond de finale van The Voice of Holland is. Dan rolt er mogelijk uit de computer dat jij daar interesse in hebt, omdat jouw profiel aansluit en je een bepaald aantal volgers hebt die daar allemaal in geïnteresseerd zijn. En als het platform meent dat jij een influential bent, krijg jij een bericht op je mobiele telefoon: 'Hee Eva, vanavond is de grote finale van The Voice. Doe je mee? #tvoh'. Daar staat ook het bedrag bij dat je ermee kunt verdienen. Als jij dan je op 'ja' klikt, opent jouw Twittervenster met die tekst en op het moment dat je die tweet verstuurt staat het geld meteen, pats boem, op je rekening.'


Dat worden dan saaie berichten.

'Nee, want het is juist de bedoeling dat je die tweets aanpast aan je eigen stijl. Dan zeg je bijvoorbeeld: 'Lekker, vanavond met een zak chips The Voice kijken.'


Het zijn dus niet altijd producten?

'Juist niet. Een campagne van 50 procent korting op een of ander product, daar is niets aan. Wij willen een boost creëren, een hype. Vannacht om 12 uur gaat er een club open in Amsterdam, dát werk. Als je zo'n bericht door vijftig hippe Amsterdammers laat tweeten, kan er iets heel spannends ontstaan.'


Maar als ik nou wil dat Mark Rutte iets aardigs over deze krant twittert?

'Je kunt geen BN'er bestellen. Hij zal zich eerst zelf aan moeten melden. Overigens zou dit best interessant voor hem kunnen zijn. Via ons zou hij een enorm bereik halen.'


Loopt het?

'Als een tierelier. En we zijn pas twee weken bezig.'


Hoeveel aanmeldingen hebben jullie?

'Echt heel veel. Over de drieduizend.'


Ook BN'ers?

'Ja, maar ik zeg niet wie. Het maakt namelijk geen bal uit: stel, je wilt een medisch product promoten. Dan kan het maar zo zijn dat een fysiotherapeut in Rotterdam met vijfhonderd volgers - allemaal medisch geïnteresseerd - interessanter is voor dat merk dan een BN'er met honderdduizend volgers.'


Carice van Houten doet toch mee? Net als Jeroen Koningsbrugge en Peter Heerschop?

'Nee, die hebben alleen meegedaan aan een try-out.'


Er is ook een afbreukrisico.

'Hoezo?'


Omdat je een boodschap minder snel gelooft als je weet dat iemand er voor betaald krijgt.

'En als het nou iets is wat ze uit zichzelf ook hadden getweet? Luister, en dat is echt essentieel in dit verhaal, de computer selecteert een aanbod van twitteraars op basis van wat diegenen zélf hebben aangegeven als interessant. Als je mij vraagt reclame te maken voor een sportschool gelooft geen hond dat. Dus dan word ik ook niet benaderd. Het moet altijd iets zijn dat binnen je interessesfeer ligt. Stel dat je voor een campagne 300 euro kunt verdienen; daar ga je echt je naam niet voor op het spel zetten.'


Jort Kelder in elk geval niet.

'Ik ben Jort Kelder heel dankbaar, want toen ik anderhalf jaar geleden met dit idee rondliep en hem daarover sprak, vond hij het een meesterlijk idee. Hij zei: 'Ik wou dat ik het had bedacht.' En vervolgens ging hij er achter mijn rug om ineens naar over doen op zijn website. Dat viel me een beetje van hem tegen.'


Wat kan een populaire BN'er verdienen?

'Dat kan ik niet zeggen, want dat hangt van een aantal zaken af: hoeveel volgers heb je, zitten die in de kerndoelgroep van het merk... Ik weet wel dat Giel Beelen bijvoorbeeld de nummer 1 is in muziek, qua invloed. Dat is niet alleen omdat hij de meeste volgers heeft, maar omdat onder zijn volgers veel grote jongens uit de muziekindustrie zitten.'


Hoe ben je op dit idee gekomen?

'Ik organiseerde vroeger feesten en evenementen, maar in mijn tijd moest je iedereen nog echt persoonlijk een flyer in de hand drukken. Met de komst van sociale media ging dat ineens veel sneller. Toen ik me daarin ging verdiepen, kwam ik erachter dat ze in Amerika allang bezig zijn met sponsored tweets. Kim Kardashian krijgt 20 duizend dollar voor een tweet over parfum ofzo. Dat is ook niet zo raar, want zij heeft 17 miljoen volgers.'


In Amerika staat er #ad bij. Gaat dat hier ook gebeuren?

'Mensen worden alleen benaderd als ze iets toch al leuk vinden. De vraag is of je er dan zo'n hashtag bij moet zetten. Als ik twitter: 'Ik vind de garnalenkroketjes van Dauphine zo lekker', dan vínd ik dat gewoon, daar hoeft geen 'ad' bij. Toch?'


Irriteert het je?

'Nou, weet je wat het is: mensen doen altijd zo moralistisch over reclame. Als je ervoor wordt betaald, staan ze meteen met hun vingertje te wapperen.'


Kreeg jij commentaar toen je Wouter speelde in de LOI-reclames?

'Neuh, dat vonden ze dan wel weer grappig. En bovendien is dat een geaccepteerde vorm van bijbeunen. Dat is dit duidelijk nog niet. En dat is dan weer typisch Nederland, dat bekrompen gedoe.'


Hoeveel ben jij eigenlijk waard?

'Ik heb mezelf nog niet laten uitlezen. Maar nu ik in Divorce speel zal mijn waarde best zijn gestegen, die serie is zó'n succes. Vorige week hadden we bijna twee miljoen kijkers.'


Als je moet kiezen: acteren of ondernemen?

'Poeh... Moeilijk. Ik denk toch acteur, maar dan met de garantie dat ik tot mijn 65ste mooie rollen zou mogen spelen. En dat kan niet in Nederland, dus dan zou het ronduit onverantwoord naar mijn gezin toe zijn als ik dan toch voor acteren zou kiezen.'


Is Spreadthebrand je pensioen?

'Ik denk dat men wel inziet dat je nu online moet zijn met je merk. De mogelijkheden zijn eindeloos. Het duurt misschien even, maar over vijf jaar zijn we allemaal om.'


Spreadthebrand.com is een onderneming van Dirk Zeelenberg en Ton van 't Noordende.


WAT VERDIENT TWITTER EN WIE VERDIENEN ER MEE?

Twitter is 9 miljard dollar (6,7 miljard euro) waard, meldde de Financial Times onlangs.Iedere twitteraar is dus goed voor 45 dollar.


Hoewel Twitter er in het begin niet aan wilde, is het bedrijf toch overstag gegaan voor de gesponsorde tweet. Promotietweets van bedrijven duiken sporadisch in je timeline op, maar enkel het lezen ervan levert Twitter nog geen geld op. Adverteerders betalen namelijk alleen voor de reclametweets die een effect hebben. Dus moeten gebruikers op een link in de tweet klikken, het bericht retweeten, erop antwoorden of het tot favoriet bombarderen voor Twitter eraan verdient. Het vooraf vastgestelde bedrag dat de adverteerder betaalt, varieert van een paar cent tot een paar euro.


Naast gesponsorde tweets zijn er gesponsorde accounts, die regelmatig in het rijtje 'who to follow' opdagen. Ook hier geldt dat zo'n account pas geld oplevert wanneer er een vorm van interactie ontstaat. Adverteerders betalen per volger van de gesponsorde account. Als volger ben je veel waard, want het bedrijf kan je daarna onbeperkt bestoken met informatie. Dankzij de data die Twitter over gebruikers verzamelt, worden eventuele volgers geselecteerd op basis van hun interesses, volgersaantallen of zelfs hun locatie. Het minimumtarief is ongeveer 40 cent per volger en ook dat loopt al snel op tot een paar euro.


De derde promodienst waar Twitter zich voor leent: betaalde trending topics. Hierbij betaalt een adverteerder om bovenaan de lijst te staan en mag hij zelf de hashtag uitkiezen. Dit verdienmodel bestaat vooralsnog alleen in Amerika en tarieven beginnen bij 120 duizend dollar. Bij al deze vormen van sponsoring vermeldt Twitter er duidelijk bij dat het om een 'promoted tweet/account/topic' gaat.


Twitter verdient ook geld aan zoekmachines die tweets in realtime willen opnemen in zoekresultaten. Yahoo en Bing zijn klanten, maar Google zegde hun deal twee jaar geleden op.


Beroemdheden hebben het medium ontdekt als cashcow en verkondigen hoe geweldig product of merk x wel niet is. Ook daar geldt: hoe hoger het aantal volgers, hoe meer cash voor de celeb. Mike Tyson (850 duizend volgers) rekent bijna 2.500 euro per tweet en Khloe Kardashian (zusje van, 3 miljoen volgers) vraagt dik 6.000 euro. Het is lastig om oprechte fanbetuigingen te onderscheiden van betaalde vormen, maar bij de hastag #ad weet je het zeker. In Nederland gebeurt dit ook, voor pakweg 500 euro per tweet bij 300 duizend volgers.


Als gewone burger kun je ook bijverdienen op Twitter, maar dan wel als gewone burger met veel volgers. Via MyLikes kun je een bestaande campagne retweeten en als jouw volgers daardoor op een link klikken, word je per link betaald. Bij SponsoredTweets of Pay4Tweet biedt je jezelf aan bij adverteerders, bepaal je een tarief en ga je vervolgens als gesponsorde twitteraar aan de slag. De derde optie is verdienen aan webshops, zoals al veel op blogs gebeurt. Een voorbeeld is het Amazon Associates Program. Je tweet over een product met een bijbehorende link en als iemand via die link dat product koopt, kun je tot 15 procent van de winst opstrijken. Dit alles levert pas grote bedragen op bij grote aantallen volgers, anders is het dubbeltjeswerk.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden