Leren in de praktijk willen we niet als leren waarderen

De ingezonden brieven van donderdag 8 september.

Metselaar bezig met restauratie Sint Bavo-basiliek in Haarlem. Beeld Marcel van den Bergh/de Volkskrant

Brief van de dag: Niet laag- maar praktijkopgeleid

Hou er nou eens mee op! De Brief van de Dag van Pim Veltkamp (O&D, 5 september) over laagopgeleiden heeft naast een positieve en goedbedoelde intentie ook een negatief gevolg. Steeds als het over laagopgeleiden gaat, laten we jongeren zien die met hun handen werken. Het pure vakmanschap zien we daarmee als laagopgeleid. Uit eigen ervaring weet ik dat het leren van een vak naast een theoretische basis ook vele jaren ervaring vereist. Een goede loodgieter, elektricien of automonteur heeft na een basisopleiding, heel veel jaren opleiding in de praktijk nodig om zich het vak eigen te maken.

Maar blijkbaar willen we leren in de praktijk niet als leren waarderen. Zolang we vakmanschap als laagopgeleid blijven duiden en belonen, zal het moeilijk blijven jongeren te vinden die vakman of vakvrouw willen worden: Ze willen niet laag zijn. Veranderingen beginnen vaak met het veranderen van het taalgebruik. Laten we gaan spreken over theoretisch opgeleide en praktijkopgeleide mensen.

Bertus Wiggerts, Hilversum

De identiteit van Mark Rutte

Na de uitzending van Zomergasten met Mark Rutte schrijven de commentatoren dat wat zij hadden voorspeld ook is uitgekomen: wat hem echt beroert blijft duister, een diepere laag is bij hem ver te zoeken. Hij heeft geen identiteit, daar komt het op neer. Ik ben van mening dat niemand, ook grote persoonlijkheden als commentatoren niet, zo'n diepere laag of identiteit bezit. Wie je bent, dat weet je niet. Dat kun je ook niet weten, ook al beweren grote geesten als Socrates, Nietzsche, Bergson en dominee-dichters als De Génestet nog zo van wel.

Ik weet mij gesteund door ook niet de minsten: Hume, Goethe, Proust, Pessoa, Hermans en Grunberg. En niet te vergeten door Emily Dickinson: 'I'm nobody, who are you?'

Ook het boeddhisme ontkent het bestaan van een persoonlijk zelf. Uit herinneringen en onjuiste waarnemingen ontstaat in ons een idee van een soort 'ikzelf', een soort 'dit-ben- ik'. Als je naar dat zelf gaat zoeken in jezelf, dan vind je niets. Er zijn gedachten en gevoelens en waarnemingen, maar er is niemand die denkt, voelt of waarneemt. Er is niets duurzaams in ons, dus ook geen identiteit.

Niets menselijks is je vreemd, Mark.

Wim Velthorst, Hauwert

Premier Mark Rutte (rechts) tegenover Thomas Erdbrink zondagavond in Zomergasten. Beeld VPRO

'Duits is de mooiste taal'

Hij zei het heel snel, maar iets zachter dan de rest waardoor het klonk als terloops. Er is over nagedacht: 'Duits is de mooiste taal.' Mark Rutte was zondag de laatste Zomergast van 2016. Eerder in het interview onthult hij dat hij met Poetin Duits spreekt, als er geen tolken bij zijn.

Waarom zegt hij expliciet dat Poetin en hij Duits spreken en dat Duits de mooiste taal is? Tijdens een privémoment met zijn platonische vriendin van drüben wordt er vast ook over gesproken dat Duits op verschillende middelbare scholen in Nederland niet meer aangeboden wordt. Dat zal haar niet freuen en met een tut mir leid van Mark neemt ze geen genoegen. Natuurlijk wil hij goede vriendjes met haar zijn, de machtigste vrouw van Europa, en zijn uitspraak over dat mooie Duits is niet toevallig, wel waar uiteraard, maar het moment is vast geënsceneerd. Die scholen moeten dus weer Duits aanbieden, want veel Europese leiders, waaronder twee heel machtige, spreken dat privé met elkaar. Dat wil toch wat zeggen.

De lerarenopleidingen Duits, die kampen met een groot tekort aan studenten, zullen ook blij zijn. Mark is vrijgezel en minister-president, macht erotiseert, en als Mark Duits de mooiste taal vindt, dan zorgt dat ongetwijfeld voor een toeloop van studentes die Duits willen gaan studeren. Dat hoop ik tenminste.

Ankie Cuijpers, Druten, gepensioneerd docent Duits

Tenenkrommend saai

Wesley Sneijder na afloop: 'Wij creëerden de beste kansen en waren het meest aan de bal, wij hadden moeten winnen.' Even naar de realiteit: als Nederland aan de opbouw begint, gaat de bal eerst naar rechts dan naar het midden dan weer naar rechts dan weer naar het midden dan eerst terug dan naar links dan weer naar het midden dan toch nog even terug en dan weer naar links en dan weer naar het midden dan een hogere bal om te koppen. Kopduel wordt verloren, bal wordt heroverd en dan toch weer eerst terug op de flanken en toch weer even naar het midden.

Dit leidt tot 65 procent balbezit, maar wat ontbreekt er toch? Een aanname en meteen een dribbel naar voren of een schot door het midden met kans op afvallende ballen. Ondanks het ten onrechte afgekeurde doelpunt van Dost is het Nederlands voetbal tenenkrommend saai geworden.

John de Bont, Amsterdam

Wesley Sneijder viert zijn 1-1 tegen Zweden. Beeld ANP

Stedelijk Museum

In de berichtgeving deze week wordt nogal dramatisch voorgesteld dat het Stedelijk Museum weer op de schop zal gaan. Is dat zo? Natuurlijk niet.

Elk ambitieus museum dat de bezoeker wil blijven verrassen is het aan zichzelf en het publiek verplicht dynamisch te blijven. Vijf jaar na heropening de collectie met een frisse blik presenteren hoort daarbij. Ook Tate Modern, MoMA en Pompidou introduceerden na een aantal jaar een 'rehang' van de collectie. Een van de voordelen is dat bezoekers vanaf mei volgend jaar de highlights altijd op een vaste plek kunnen verwachten en in één circuit de ontwikkeling van moderne kunst en vormgeving kunnen volgen. Het bureau van Rem Koolhaas is bezig hiervoor een prachtig displaysysteem te ontwerpen. Grote tentoonstellingen blijven we op de eerste verdieping presenteren, zoals we dat deden met Marlene Dumas, De oase van Matisse, Wonen in de Amsterdamse School en nu met Dream Out Loud. De geplande herindeling was onderdeel van de vierjaarlijkse subsidieaanvraag aan de gemeente Amsterdam, en we zijn blij met de zeer positieve reactie van de Amsterdamse Kunstraad daarop. Onze plannen zijn nu nog volop in ontwikkeling, en zodra het kan, vertellen we graag meer over de inhoud ervan.

Beatrix Ruf, directeur Stedelijk Museum Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden