Lerarenopleiding vecht zich boven slecht imago uit

'Berlin ist allein. Ich auch.' Het affiche in de kamer van de studieleider is nog van vóór de Wende, maar geeft wel precies weer hoe het is gesteld met het vak Duits....

MIRJAM SCHOTTELNDREIER

Van onze verslaggeefster

Mirjam Schöttelndreier

UTRECHT

Het beroep van leraar kampt al jaren met een slecht imago. Bij de hbo-lerarenopleidingen meldden zich dit jaar 15 procent minder studenten dan vorig jaar. Vooral in de exacte vakken, bij economie en Duits zet de daling door. In het voortgezet onderwijs lukt het nu al vaak niet om een docent voor die vakken te vinden. Kennelijk is de zekerheid een volledige baan te kunnen krijgen niet voldoende om jongeren te lokken.

'Veel van onze studenten zeggen in hun omgeving niet dat ze Duits hebben gekozen. Ze weten wat de reactie zal zijn', zegt Vijgen. 'Er is een overheersend negatief beeld over de oosterburen, dat keer op keer wordt bevestigd door de media.'

Wie de Faculteit Educatieve Opleidingen in de Utrechtse Uithof binnenstapt, treft niettemin een groot aantal studenten aan. Stiller wordt het naarmate men de afdeling voor exacte vakken nadert. In het lokaal waar techniek word gegeven, een van de nieuwe vakken van de basisvorming, zitten vijf eerstejaars klaar voor de les. Drie meisjes, twee jongens.

'Ik weet dat je in het onderwijs niet zo veel gaat verdienen', zegt Jacqueline Horsfort (23), 'maar ik vind het belangrijker dat je een beroep kiest waar je later plezier in hebt.' Eerder deed ze wiskunde. 'Ik denk dat ik ervoor gekozen heb omdat ik een goede vrouwelijke wiskundedocent op de havo had. Zij was een voorbeeld voor me.' Studiegenote Annemieke Den Teuling (24) heeft zendingsdrang. 'Ik wil meisjes laten zien dat techniek leuk, interessant en nuttig kan zijn.'

De spaarzame tweedejaars die voor natuurkunde of scheikunde kozen, zijn enthousiast tegen de trend in. 'Ik vind het leuk om mensen iets te leren, dat ik iets voor ze kan doen', zegt Omar Besaril (20). Zijn ouders begrepen er niets van dat hij leraar scheikunde wilde worden. Onder zijn vrienden buiten school is er maar één reactie. 'Gék!, dat ben ik', lacht hij. 'In mijn omgeving doet iedereen economie. Als je zegt scheikunde te studeren, vinden mensen het tot daaraan toe, maar als ze horen op een lerarenopleiding, dan betrekken de gezichten.'

De vader van Linda en Maarten Bron, beiden tweedejaars natuurkunde, is zelf leraar Engels en raadde hun het onderwijs af. 'Dan heb je je leven lang stress, waarschuwde hij', vertelt Maarten (22). 'Omdat iedereen natuurkunde heel moeilijk vindt en maar weinig meisjes het doen, vond ik het wel interessant staan', lacht Linda (24). De zekerheid later een volledige baan te vinden, speelde bij haar ook mee. 'Ze trekken je hier bijna uit de bank.'

Toch kunnen het gunstige arbeidsperspectief en de verbeterde aanvangssalarissen het vale beeld van het leraarsambt niet zomaar oppoetsen. 'Je ziet in de scholen dat de welvaart er niet zo heeft toegeslagen als elders in de maatschappij. Dat valt op vanaf het linoleum op de vloer tot en met de afgedankte bedrijfscomputers in de klas', analyseert W. Dresscher, vice-voorzitter van de Algemene Onderwijsbond (AOB). 'Er mag wel iets meer gebeuren van overheidswege, sinds 1970 is er slechts bezuinigd. Nederland investeert van de rijke landen het minst in onderwijs.'

Rink Oord (20) wordt er niet minder graag leraar om. 'Ik las gisteren in de krant wat ik later ga verdienen. Geld interesseert me niks. De opleiding is gewoon leuk, de lessen zijn goed en het vak is interessant. Onderwijs is belangrijk. Ik zou willen dat de maatschappij eens wat minder commercieel gaat denken.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden