Leon de Winter vindt nieuwe Jaguar niks

Fotografen die niet met een telelens over de schutting van een filmster willen hangen, kunnen altijd nog terecht bij de autobladen....

Zo heeft het grootste Nederlandse autoblad, Autovisie, in het laatste nummer foto's van de vernieuwde Renault Espace. De moeder van alle Multi Purpose Vehicles staat ergens achter een schuur in de sneeuw en blijkt gestroomlijnder te zijn geworden. De redactionele formule van het tweewekelijkse blad (oplage 59 duizend, 6,95 gulden) drijft al veertig jaar op het testen van auto's. Ditmaal neemt de BMW Z3 1.9 het op tegen de Alfa Romeo Spider 2.0 TS 16V. Het open sportwagentje van BMW heeft de voorkeur van de redactie, vanwege meer rijplezier in het verkeer van alledag. Verder een klein portret van Chong Mong Yu, de 34-jarige topman van het Koreaanse Hyundai. Zijn vader richtte het bedrijf in 1967 op, en sinds kort buigen alle 45 duizend werknemers diep als zoonlief langskomt.

Sinds een halfjaar is er een tweede Nederlands autoblad op de markt, met een oplage van 35 duizend: Carros. Het tweemaandelijkse blad (8,95 gulden) is de tegenpool van het technisch georiënteerde Autovisie. De auto is uw belangrijkste life-style-middel, lijkt het adagium van de redactie. In ieder nummer rijdt een bekende Nederlander een rondje in een auto naar keuze. Zo bekijkt schrijver Leon de Winter hoofdschuddend het rode biesje op de zijkant van de Jaguar XJR 4.0 S/L. Zijn eigen Jaguar XJ 3 werd hem jarenlang misgund. 'Een schrijver in Nederland dient te treuren op zijn zolderkamer.' In Carros geen Nissan Micra's en garagetaal, maar bolides van over de ton met dubbele uitlaten zo groot als konijneholen.

Ware Waschbär haalt

reepje stof door ster

De paparazzi van de autosport zijn ook langs geweest bij het Duitse tweewekelijkse blad Auto, Motor und Sport. Dezelfde besneeuwde plaatjes van de vernieuwde Espace, maar verder biedt het blad voor 7,25 gulden drie maal zoveel autonieuws als Autovisie. Het Duitse weekblad Autobild is weliswaar met ruim 850 duizend stuks de grootste in Europa, maar Auto, Motor und Sport (500 duizend stuks) is met vijftig jaar de oudste van het stel. Geen glossy life-style-foto's, maar veel tests en Leistungsdiagrammen. Verder een artikel over de kunst van het autowassen. In de wasbox herkent men beginners door hun haastig gedribbel rond het voertuig (Zeit ist Wasser), terwijl de ware Waschbär niet van ophouden weet. Die haalt ook altijd een reepje stof door de puntige ster op zijn motorkap.

Autobladen worden voornamelijk (90 procent) door mannen gelezen en zijn bijna volledig afhankelijk van advertenties uit de auto-industrie. Niet toevallig interviewt het Nederlandse Carros Saab-importeur Karl Wevers. 'Wevers oogt net zo fit als zijn organisatie.' Ook het tv-programma Carros Autosalon bij SBS 6 lijkt ingegeven uit promotie-overwegingen. De naam verschilt iets, omdat de Mediawet niet toestaat dat er televisie wordt gemaakt van een tijdschrift.

De Britse glossy Car weet ook wie zijn broodheer is. Op miraculeuze wijze komt het nieuwste sportwagentje van MG, de MGF CCV, als eerste uit een test met de BMW Z3 en de Alfa Spider. 'Sure, the MGF's soft-edged, play-it-safe styling is

disappointing at first, but I have grown to like it.' Met een oplage van 112 duizend is Car kleiner dan de concurrenten Top Gear en What Car (beide ruim 150 duizend), maar het maandblad biedt voor 12,90 gulden lekker veel spionagefoto's. Naast de onvermijdelijke Espace, een gecamoufleerde Rolls, Audi en Mercedes.

Noël van Bemmel

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden