Lek

Wie veldrijder Richard Groenendaal dezer dagen boos wil krijgen moet eens vragen of hij wel genoeg aandacht besteedt aan zijn bandenspanning....

'Wéér zo'n bandendeskundige!!'

Ontploffen van woede is er bij Groenendaal dit seizoen herhaaldelijk bij want het wil maar niet vlotten. Slechts één keer won hij dit seizoen (in Koksijde), ontelbare malen ging het in kansrijke positie mis. Kampioen is Groenendaal dit seizoen wel in het lek rijden.

Oud-collega Adrie van der Poel liet enige tijd geleden weten dat het geen toeval is dat Groenendaal zo vaak lek rijdt. 'Hij rijdt met te slappe banden', oordeelde de man die tegenwoordig voor de UCI parkoersen ontwerpt.

Slappe banden? Slappe en veel te snelle parkoersen krijgen de veldrijders tegenwoordig voorgeschoteld, bekritiseerde Groenendaal op zijn beurt Van der Poel weer.

Groenendaal staat bij de beroepsveldrijders te boek als een materiaal-freak. Spreek hem niet aan op profielen van de banden, de spanning van de banden, of welk detail ook. Als hij met niet al te hard opgepompte banden rijdt is dat een bewuste keuze: dat geeft meer grip. Vader Rein deed het ook zo.

'Pfff.., moeilijk verhaal, moeilijk verhaal', steunt neutrale deskundige Hennie Stamsnijder, oud-wereldkampioen en indertijd de rivaal van Groenendaal senior. 'Bandenspanning, er komt zoveel bij kijken. Het gewicht van de renner, het soort parkoers, het gevoel van de renner, de soort velg, de breedte van de band, moet ik even doorgaan?'

De toppers in cyclocross rijden niet met draadbanden maar met tubes (binnen- en buitenband ineen). De tube wordt als het ware gelijmd op de velg en dat alleen al heeft gevolgen voor de bandenspanning. Stamsnijder: 'Op ijzige parkoersen worden meestal die groenachtige Michelinbandjes omgelegd, op de modderige de tubes van de Franse firma Dugast.'

Dan: de breedte van de band. 'Rijd je met een 28 of een 34? De massa waarin de lucht wordt samengeperst bepaalt de spanning.' Ook van belang: is de binnenband van butyl of latex? 'Latex laat in principe lucht door. Hang em maar een nachtje weg en de volgende dag is ie zacht.' Nog zoiets: 'belegen' rubber is harder dan verse.

Zo simpel is het allemaal niet, wil Stamsnijder maar zeggen. Op een zanderig parkoers doen de renners doorgaans minder lucht in de banden dan op een parkoers met veel boomwortels of stenen. En hoe afgetraind is de renner? 'Aan het begin van het seizoen kan hij met 1,6 bar rijden, daarna met 1,5. Maar ik ken ook weer een hele lichte renner die zweert bij 2,2!'

Als Stamsnijder toch één wet mag noemen: 'Je legt je vinger op de band en met je andere arm duw je met volle kracht en dan mag de vinger niet de velg raken. Da's zo'n beetje het gevoel.'

Vooruit, nog een tweede wet: die van Murphey. 'Als je niet lekker rijdt dan overkomt het je ook vaker, dat lek rijden. Dan zie je die boomwortel of steen ineens niet meer.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.