Lekkere vuige rock van nette heren

Door

Twee jaar geleden nog speelde de rockband Triggerfinger uit Antwerpen in kleine zaaltjes van een man of tweehonderd. Deze maand verkochten ze in Brussel drie keer het Ancienne Belgique uit (capaciteit 2.000) en staan ze vanavond en morgen in een uitverkocht Paradiso.


'Allemaal het resultaat van heel veel spelen', benadrukt Ruben Block, zanger/gitarist van het trio. Wij kennen elkaar alle drie al jaren, en hebben naast Triggerfinger ook ervaring met andere rockbands. Op een gegeven moment wisten we: dit is het. De ideale combinatie, en van daaruit bouw je verder.'


Block heeft samen met drummer Mario Goossens en bassist Monsieur Paul plaatsgenomen op een comfortabele bank in hun oefenruimte in Antwerpen. Heren zijn het, en aardige heren. Waar de muziek op hun drie studio-albums hard en vuig klinkt, ogen de drie veertigers als keurige zakenlui. Precies zoals ze dat op het podium ook doen. Geen bezwete, ontblote bovenlijven, die horen bij de fysiek zware inspanningen die de muziek van Triggerfinger vergen.


Block voert het woord: 'Juist dat contrast geeft een zekere spanning. Kijk naar maffiafilms. De grootste moordenaars en boeven zien er altijd piekfijn uit. Zie je die types in een rechtzaal, dan zegt ons moeder: ze zijn zo goed gekleed, zo slecht zullen ze wel niet zijn.'


Smerige aan de blues ontleende rock 'n' roll speelt Triggerfinger waarin van Son House via Nick Cave's Birthday Party tot aan de Black Keys echo's te herkennen zijn. Onlangs verscheen het derde album All This Dancin'n Around waarvoor de heren naar Los Angeles gegaan zijn. Drummer Mario Goossens: 'Ik had al eens samengewerkt met producer Greg Gordon, en dat klikte. Hij was betrokken bij platen van Slayer, Oasis en Public Enemy, niet de minsten dus.'


Block: 'Altijd een risico met iemand werken wiens werk je zo bewondert, maar het leek alsof hij ons nog meer bewonderde. We hadden precies een maand om alles op te nemen en te mixen, dan zou het geld op zijn en moesten we weer naar onze vrouwen. De nummers hadden we eigenlijk al af, en in die geweldige LA-vibe ging alles heel voorspoedig.'


Goossens: 'De kunst was om alles zo direct mogelijk vast te leggen. Dat had de producer nog nooit meegemaakt: een band die met z'n allen tegelijk in de studio ging spelen.'


Block: 'Niks geen overdubben of met Pro-Tools op de computer alles invullen. Pats, boem, alles tegelijk.'


Monsieur Paul: 'Precies zoals we live spelen. Er is tussen ons een soort chemie ontstaan. Drie man samen, daar moet niemand tussen komen.'


Block: 'Er gaat niks boven een goed functionerend trio. Je ziet het haast niet meer. De meeste rockbands bestaan uit een frontman en zijn begeleiders. Hooguit trekt de gitarist nog wat aandacht. Vroeger had je The Police, ZZ Top, Cream en de Jimi Hendrix Experience, allemaal heel straffe trio's. Iedereen in die bands was even belangrijk voor de sound.'


Ook nu de populariteit en dus ook de podia groter worden, peinst de band er niet over een extra man op het toneel. Block: 'Nee, we staan ook op grote podia nog precies even dicht tegen elkaar aan. Deze zomer in de grootste tent van Lowlands was dat spannend. Maar het was voor het eerst dat we op een groot podium stonden en toch een club-vibe voelden. Het geheim? Gewoon net zo dicht op elkaar staan als dat we dat in een zaal als Ekko deden. Dan het geluid op het podium afstellen op de drums van Marius.' Het is ook wel makkelijk zo. Ze passen allemaal in het kleine zwarte busje dat band plus geluidsman al jaren vervoert.


Block: 'Soms nemen we nog iemand voor het licht mee en voor de merchandise, maar groter hoeft het niet te worden. We hebben allemaal ervaring met grote bands in grote bussen. Die gaan financieel kapot.'


De zes jaar dat Triggerfinger live op pad is, kwam ook Amerika vaak ter sprake, toch het land waar hun muziek de oorsprong vond. Block: 'Voor die romantiek zijn we te oud. Je kunt je geld beter in de vuilbak smijten. Je kunt in de VS overal spelen, als je het zelf bekostigt, en je moet met je bus minimaal zeven weken op pad om enige indruk achter te laten, dat is kostbaar. Doe mij maar weer die lekkere kleine zaaltjes in Frankrijk en Duitsland waar we nu naar toe gaan. Precies zoals we hier begonnen, en na een paar dagen gewoon weer terug naar onze familie. Er is hier in Europa nog genoeg te winnen.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden