Lekkerder dan een klamme sandwich

NAIROBI - Bier om tien uur in de ochtend? De man in de vertrekhal van de luchthaven in Kinshasa vindt het een prima idee. Bier, zegt hij, is 'voedzaam' - en lekkerder dan zo'n klamme, verpakte sandwich. En dus zet hij de halve-literfles aan de mond en neemt een gulzige slok. Primus-bier - met dank aan Heineken.


Afrikanen, mannen én vrouwen, drinken graag bier. De meesten kiezen voor een lokaal merk, dat goedkoper is en zij ook smaakvoller vinden dan geïmporteerd bier. Maar velen weten niet dat zij dan wel degelijk bier drinken dat door Heineken is gemaakt.


De brouwer is groot en groeiende in Afrika. Met merken als Maltina, Mützig, Tango, Primus, Windhoek en ook Amstel. Met vijftien over het continent verspreide brouwerijen levert Heineken niet alleen bier, maar door de belastingen ook een belangrijke bijdrage aan de Afrikaanse economie.


In zijn boek Congo beschrijft de Belgische auteur David van Reybrouck hoe Heineken in de Democratische Republiek Congo alles uit de kast haalde om Skol een kopje kleiner te maken. 'Marketing als een vorm van oorlogsvoering', zo kan de strategie omschreven worden. Met populaire Congolese zangers als munitie.


Sommige Afrika-verhalen van Heineken zijn welhaast legenden geworden. Neem de brouwerij in Gisenyi, in het noordwesten van Rwanda, bij het Kivu-meer. In april 1994 begon in Rwanda de genocide op Tutsi's en gematigde Hutu's, die in honderd dagen mogelijk 800 duizend slachtoffers eiste. Het hele land ging onderuit.


Maar de brouwerij brouwde bijna al die tijd door, zeker ook op last van de toenmalige machthebbers. Op het dak van het bedrijf verscheen groot afweergeschut. Buiten de poort vonden slachtingen plaats, binnen rolden de flessen Primus en Mützig te voorschijn. Waar bier is, is leven. Inmiddels geeft Heineken een jaarlijkse bijdrage aan het onderhoud van het genocidemuseum in de Rwandese hoofdstad Kigali.


Heineken is in Afrika ook bekend geworden als een bedrijf dat zijn verantwoordelijkheid voor de werknemers en hun gezinnen neemt. Het bekendste voorbeeld zijn waarschijnlijk de gratis aidstesten en -medicijnen die Heineken zijn mensen en hun families biedt.


Heineken verkoopt in Afrika ook Heineken. Dat geldt als een chic, want geïmporteerd en dus duur en slechts voor de bovenklasse betaalbaar biertje. Of het ook lekker is, is een kwestie van smaak. Afrikaans bier is ook zonder het label Heineken voor velen een genot, zelfs ver na tien uur in de ochtend.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden