Lekker een weekje naar de bedrijfskolonie

Om werknemers aan zich te binden, sturen organisaties ze naar een eigen universiteit. Daar groeit de betrokkenheid. ‘Het gaat om inspiratie, specifieke kennis en persoonlijke aandacht.’..

Paulien Bakker

Zodra ze was ingewerkt, werd directeur personeelszaken Annemieke Mossou uitgenodigd om naar Saint Charles te komen. St. Charles is de universiteit van haar nieuwe werkgever Accenture. Jaarlijks komen er zo’n 19 duizend Accenture-medewerkers naar St. Charles, in Chicago, onder wie ook negenhonderd Nederlanders. ‘In sollicitatiegesprekken vragen mensen er al om. Ze komen terug uit St. Charles met een twinkeling in de ogen. Medewerkers voelen zich bijzonder als ze erheen zijn gestuurd.’

Voor haarzelf was het vooral bijzonder om met collega’s samen te zijn. ‘Er is maar één directeur personeelszaken van Accenture in Nederland, maar daar was ik ineens met vijftien collega’s die precies hetzelfde werk doen.’

Bedrijven zoeken op de krappe arbeidsmarkt steeds weer naar manieren om medewerkers aan zich te binden. Bedrijfstrots creëren is zo’n middel. En om die te vergroten, richten organisaties een eigen universiteit op.

Dat is een in eigen beheer opgezette school met de missie van de organisatie als uitgangspunt. Vaak is het een virtuele plek. In plaats van trainingen extern in te kopen, verzorgt de universiteit, ook wel corporate university genoemd, zelf de opleiding en ze geeft daarbij en passant de bedrijfsmores mee.

Grote internationale bedrijven hebben een extra middel om medewerkers aan zich te binden; ze hebben een fysieke universiteit in het buitenland. Daar sturen bedrijven als Accenture, McDonald’s (Hamburger University, eveneens in Chicago) maar ook Exact (Kuala Lumpur) en Adecco (Lausanne) hun medewerkers heen. Hun eigen universiteit functioneert als kolonie in den vreemde waar medewerkers worden ondergedompeld in de bedrijfscultuur. Op de campus en in de universiteitssoos lopen alleen maar collega’s, er wordt gedoceerd in vakken die specifiek voor het bedrijf van belang zijn en de bedrijfstop houdt er een inspirerend praatje.

Marjolein Reijs, personeelsdirecteur van McDonald’s Nederland, ging afgelopen jaar eveneens terug naar de schoolbanken. Ze bezocht de Hamburger University in de Verenigde Staten, een enorme campus met hotel, auditorium, zeventien leslokalen, vier teamlokalen en 22 vertalers. ‘Het is leerzaam, want het programma is echt toegesneden op werken in mijn functie bij McDonald’s. De omgeving inspireert en je krijgt een stuk persoonlijke aandacht. De Hamburger University helpt zonder meer om de betrokkenheid en trots van medewerkers te vergroten.’

Mossou en haar collega’s deden een week lang een virtueel spel dat de alledaagse praktijk van het bedrijf nabootste. Voor ict-dienstverlener Accenture betekent dat ict-projecten binnenhalen en bemensen. ‘Ik heb een beter beeld gekregen van wat zich allemaal in het bedrijf afspeelt. Normaliter ben je alleen gericht op je eigen vakgebied; in mijn geval op de negenhonderd vacatures die nog openstaan’, vertelt Mossou.

Extra gemotiveerd en met een boekje vol contacten kwam Mossou terug. ‘Zo’n universiteit zorgt ervoor dat alle medewerkers volgens eenzelfde standaard werken. En het motiveert. Ik merk dat medewerkers die terugkomen uit Chicago meer werk maken van hun eigen ontwikkeling.’ Volgens Mossou vrágen professionals ook meer om opleidingen. ‘De nieuwe generatie die nu de arbeidsmarkt opkomt, wil zich blijven ontwikkelen.’

Opleidingen zijn de sleutel tot het hart van de werknemer, blijkt ook uit het AGO, het grootschalige, continue ArbeidsmarktGedragsOnderzoek van het onderzoeksbureau Intelligence Group. Ze staan op de tweede plaats van favoriete arbeidsvoorwaarden, nog boven de reiskostenvergoeding en de bijdrage in de ziektekostenverzekering. Vergrijzend Nederland hecht alleen nog net iets meer aan zijn pensioenvoorziening.

‘Het is een indrukwekkende ervaring, zo’n universiteit met alleen maar medewerkers van dat ene bedrijf’, stelt Marcel van Marrewijk, directeur van A Great Place To Work Institute Nederland (GPTWI).

GPTWI doet onderzoek naar het medewerkersvertrouwen. Vertrouwen meet GPTWI af aan de hand van vijf indicatoren: geloofwaardigheid, respect, eerlijkheid, trots en kameraadschap. ‘Bedrijven met een eigen universiteit scoren in ons onderzoek hoog op ondersteuning. Dat maakt deel uit van de factor respect.’

Veel organisaties lonken momenteel naar zo’n eigen universiteit, merkt Greet Brosens, directeur van de Nederlandse tak van het internationale werving- en selectiebureau Robert Half International. ‘Klanten vragen me geregeld of ze ook zo’n universiteit moeten beginnen. Vooral ict-bedrijven proberen er momenteel mee te werven.’

Ze reageert nuchter op alle hosanna-verhalen. De eigen universiteit in een mooi ver land is geen vervanging van de auto in de showroom. ‘Als je mensen aantrekt die op zoiets afkomen, zullen ze ook voor een bonus van duizend euro naar de concurrent vertrekken.’

Bij Accenture werkt het overigens wél, stelt Brosens, maar dat is niet zozeer omdat het universiteitsgebouw in de Verenigde Staten staat. Het gaat erom dat alle docenten Accenture-medewerkers zijn en dat de top van het bedrijf er zijn gezicht laat zien. ‘Accountants van het vroegere Arthur Andersen waren de meest zelfverzekerde in het wereldje,’ stelt Brosens. ‘Dat was vooral omdat ze erg trots op hun bedrijf waren. Ze waren trots omdat ze naar zo’n universiteit waren gestuurd, waar een van de partners hen had toegesproken. En omdat hun organisatie zoveel tijd in het programma stak.’

Ook Van Marrewijk plaatst een kanttekening. Medewerkers naar je eigen universiteit sturen, heeft alleen zin als ze met de opgedane kennis ook een bijdrage kunnen leveren aan het bedrijf. ‘Er moet een verbinding zijn tussen de cursus en jouw toegevoegde waarde als medewerker.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden