Lego adverteert niet meer in Daily Mail wegens standpunt van krant over vluchtelingen

Speelgoedbedrijf Lego adverteert niet langer in de Daily Mail vanwege het anti-vluchtelingenstandpunt van de Britse krant. De Deense steentjesmaker liet zaterdag weten dat het niet langer het standpunt van de krant wil financieren.

Het Deense bedrijf Lego heeft zaterdag bekend gemaakt niet meer in de Britse krant de Daily Mail te adverteren vanwege hun standpunt rond immigranten.Beeld ap

Het bedrijf gaf af en toe gratis speelgoed weg via acties in de krant, maar zegt dit in de nabije toekomst niet meer te doen. Het contract met de Daily Mail is opgezegd en Lego heeft geen plannen om aanvullende marketingactiviteiten via de krant te ontplooien.

Onder de noemer Stop Funding Hate worden bedrijven op social media opgeroepen om enkele Britse kranten te straffen voor hun opvattingen over migranten. De Daily Mail, the Sun en de Daily Express zouden migranten 'overwegend negatief' hebben neergezet en vlak voor en na het referendum over de Brexit 'tot haat hebben opgeroepen'.

Lego deed eerder van zich spreken waar het gaat om progressieve opvatten. Eerder verwijderde het bedrijf het logo van olieconcern Shell van de speelgoedsteentjes toen dat naar olie ging boren in het Noordpoolgebied.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden