Legioen medewerkers spoorwegen begeleidt reizigers bij grootste geplande stremming: Staand puzzelen in NS-bus, dat gaat niet

We gaan ervoor, de nieuwste leuze van de NS, is op het traject Den Haag-Leiden al lang door de reizigers omgedoopt in We staan ervoor....

THOM MEENS

Van onze verslaggever

Thom Meens

DEN HAAG/LEIDEN

De NS moesten vrijdag ruim 150 duizend reizigers vrijdag tussen Den Haag CS en Leiden op een andere manier vervoeren. Negentig bussen bleken niet genoeg om iedereen te voorzien van een zitplaats. Kennelijk was daar al op gerekend, want de gelede bus bevat 65 zitplaatsen en zeventig staanplaatsen.

Den Haag CS 10.15 uur. 'Reken maar op een vertraging van zo'n half uur', zegt de vrouw in het gele hesje van NS Reizigers vriendelijk lachend. 'De snelbus naar Leiden vertrekt vanaf het busstation boven.' Dat klopt. Aan het verste eind van het station staat een handvol gereserveerde bussen. Zelfs een blind paard kan hier niet verkeerd gaan. Je loopt gewoon op een grote gele wolk NS'ers af.

Vlak voor de bus overhandigt alweer zo'n stralende NS'er een NS Puzzelboek. Op de voorkant een wild slingerende nieuwe dubbeldekker-trein met daaronder 'excuses voor de overlast'. En een pen met daarop: Bouwen aan de toekomst. We gaan ervoor.

Om kaartjes wordt niet gevraagd, de bus vertrekt uiterlijk binnen vijf minuten, zegt de NS'er nog. Alle zitplaatsen zijn bezet, een dertigtal reizigers zal het komende half uur staand moeten doorbrengen. Van puzzelen komt dus niets. Je hebt beide handen nodig om overeind te blijven.

10.25. De bus vertrekt. De chauffeur heeft een routebeschrijving op schoot. Die leidt niet via de snelste route - direct via de uitvalsweg Utrechtse Baan de autoweg op en dan over het Prins Clausplein en de file-gevoelige A4 naar Leiden - maar over de Bezuidenhoutseweg naar Wassenaar en dan over de A44 naar Leiden.

Tot aan Paleis Huis ten Bosch, de woonstee van de koningin, vijf minuten verder, gaat alles naar wens. Dat verandert bij de Landscheidingsweg verderop. De chauffeur neemt niet de afslag rechtsaf naar Wassenaar, maar rijdt rechtdoor. Ook op de volgende kruising kiest de dan al zichtbaar geïrriteerde chauffeur niet voor de afslag naar Wassenaar maar rijdt zichtbaar twijfelend rechtdoor.

Die weg leidt echter maar één kant uit. Onherroepelijk terug naar Den Haag. Na tien minuten dwalen wordt het een passagier te gortig. 'Lukt het niet, chauffeur?', klinkt het pesterig. 'Nee, ik heb geloof ik een afslag gemist', zegt de hevig zwetende en flink rood aangelopen bestuurder. 'Twee zelfs', antwoordt de passagier.

'Ik ben ook al dertig jaar niet meer in Den Haag geweest', voert de chauffeur ter verdediging aan. 'Hebben jullie dan gisteren niet even moeten proefrijden of ten minste de route besproken?', wil de passagier nog weten. 'Nee, dat vonden ze niet nodig', zegt de chauffeur zonder nadere uitleg te geven wie die 'ze' dan wel niet zijn.

Inmiddels neemt de wrevel in de bus over deze extra vertraging toe. Een man ziet zijn afspraak op het Amsterdamse Leidseplein de mist in gaan. 'Tussen half twaalf en twaalf uur heb ik gezegd, maar dat halen we natuurlijk nooit als het zo gaat', moppert hij.

De passagier loodst de bus inmiddels door de stad in de richting van de juiste route. 'Had dat maar eerder gedaan. Dan waren we nu al in Leiden geweest', zegt een vrouw verwijtend. 'Nou zeg, je mag toch verwachten dat de NS station Leiden zelf wel weet te vinden, en dat zo'n chauffeur dus weet waar hij heen moet', antwoordt de passagier.

De chauffeur: 'Nou, vanaf hier weet ik het ook.' Maar dan zijn we al bijna in Leiden. Om vijf over elf is het Leidse Stationsplein bereikt. Twaalf minuten later vertrekt de eerst trein naar Amsterdam.

Twaalf minuten is exact de tijd die de trein normalerwijze nodig heeft om vanuit Leiden in Den Haag te komen.

De avondspits levert minder problemen op. Hoewel, als we ons om vijf voor vijf met honderd man in een bus hebben geperst voor station Leiden, weigert de chauffeur te vertrekken. 'Met deze bus ga ik niet meer rijden.' De kapotte bus moet worden ontruimd. De NS-vrouw (in gele hes): 'Geeft niets hoor mensen. Verderop staat nog een bus. En we rijden altijd op tijd.'

28 Minuten later komt de bus aan bij Den Haag Centraal.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden