Legendarische kurzaal na 40 jaar opnieuw muziekdecor

Door de komst van Festival Classique wordt de legendarische Kurzaal weer in ere hersteld.

Beeld Rechtenvrij

Honderden jongeren krioelen over elkaar heen en proberen het podium te beklimmen. Hardhandig worden ze teruggeduwd door mannen in pak. Achter hen spelen The Rolling Stones het nummer Carol. Als de opgewonden menigte een microfoondraad te pakken krijgt, slaat de stemming om. Politieagenten verzamelen zich om de band, de Stones verdwijnen uit het zicht en twee lange gordijnen sluiten. Hoewel het optreden maar vier nummers duurde, is het bezoek van de Stones aan het Kurhaus in 1964 berucht. Maar veel meer grootheden stonden in de gedenkwaardige Kurzaal: zangeressen als Maria Callas en Marlene Dietrich, cabaretiers als Louis Davids en Paul van Vliet.

De zaal, die sinds de jaren zeventig niet meer als concertzaal is gebruikt, wordt door Festival Classique de komende dagen in ere hersteld. 'Het klassieke muziekfestival duurt langer en vanwege ruimtegebrek zijn we naar Scheveningen verhuisd. De Kurzaal is met haar fascinerende geschiedenis een prachtige locatie', zegt festivaldirecteur Annemarie Goedvolk.

Afgelopen dinsdag lag de machtige Kurzaal er rustig bij. Over de met tapijt beklede trap, die in het midden van de marmeren vloer uitkomt, loopt af en toe een toerist naar boven. In de vierkante ruimte, omringd door versierde zuilen en fluwelen gordijnen, zijn negen ronde tafels gedekt. De kroonluchter schittert in de zon, die door het glazen dak schijnt. Alleen de zwarte vleugel en zwart-witfoto's van artiesten als Bing Crosby en Edith Piaf herinneren aan het muzikale verleden.

In 1885 werd de muziektempel aan zee voor het eerst in gebruik genomen, toen het Stedelijk Badhuis na een verbouwing heropende als Kurhaus. De Kurzaal bestond volledig uit hout, vertelt musicoloog en componist Leo Samama. 'Je kon er onversterkt praten, maar het was ook brandgevaarlijk. Binnen een jaar stond de zaal in brand.' Grote orkesten als het Berliner Philharmoniker en het Franse Orchestre Lamoureux waren kind aan huis. De afwezigheid van buitenlandse orkesten tijdens de Eerste Wereldoorlog betekende voor het Residentie Orkest de grote doorbraak.

Nederlandse impresario's haalden grote namen naar Scheveningen, onder wie de Russische componist Rachmaninov en de Franse orkestleider Pierre Monteux. Na 1945 werden er ook modeshows en debutantenbals georganiseerd. Het Holland Festival, in de Haagse regio begonnen, bracht vele acts naar de locatie. 'Als kleine jongen ging ik in 1968 naar het Residentie Orkest, dat Skrjabins Prometheus opvoerde', vertelt Samama. 'In het midden van de zaal hing een ballon die met allerlei kleuren werd beschenen. Ik vond het prachtig.'

Het Holland Festival verspreidt zich in de jaren zeventig over Nederland en de Kurzaal raakt in verval. In 1970 wordt het verloederde gebouw bijna gesloopt, maar de Haagse bevolking houdt dit tegen. Het hotel wordt gerestaureerd, maar de zaal is daarna geen theaterlocatie meer.

Direct klaar voor gebruik is de zaal nog niet en door de betonnen verhoging van de vloer is de akoestiek niet meer optimaal. 'Op de boulevard is het randprogramma te zien', zegt Goedvolk. 'Gratis muziek en theater aan het strand, net als vroeger.'

Het KurhausBeeld anp

Festival Classique

Festival Classique verhuist voor de tiende editie van de Haagse binnenstad en Hofvijver naar Scheveningen. Van 10 t/m 19 juni zijn er meer dan honderd voorstellingen - klassiek, in combinatie met andere kunstvormen als dans, theater, beeldende kunst en film - te zien op locaties als het Kurhaus, de Pier, de boulevard en de haven.

Festival Classique, t/m 19/6.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden