'Leg de A13 gewoon onder de grond'

Sinds maandag mag er op sommige stukken snelweg weer honderd worden gereden, in plaats van tachtig. Er is veel verzet. Omwonenden van de A13 bij Overschie werden onmiddellijk geconfronteerd met de gevolgen: meer lawaai. En dan is er ook nog het milieu.

ROTTERDAM OVERSCHIE - 'Waardeloos. De minister zal zelf wel lekker op de Veluwe wonen.' Op elf hoog heeft mevrouw Strasters (86) er geen goed woord voor over dat het verkeer op de A13 onder haar flat met op het dak de reclame 'Van Leeuwen Buizen' weer met 100 kilometer per uur door de stad rijdt. 'Iedereen is tegen, maar ze trekken zich d'r niks van an.'


Sinds maandag mag er van VVD-minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) weer 100 worden gereden op de A13 door Rotterdam, net als op de A12 (Den Haag/Voorburg, alleen stad uit) en op de A10 West in Amsterdam (alleen tussen 6 en 19 uur). Volgens Schultz' berekeningen zijn de effecten voor geluidsoverlast en luchtvervuiling te verwaarlozen. Protest van de Rotterdamse gemeenteraad en van Verkeerswethouder Jeannette Baljeu, ook VVD, mocht niet baten.


In 2003 was de A13 tussen vliegveld Zestienhoven en het Kleinpolderplein juist de eerste snelweg waar de maximumsnelheid werd verlaagd naar 80 kilometer per uur. Onderzoek bevestigde de gunstige effecten voor de deelgemeente Overschie die in tweeën wordt gekliefd door de rijksweg: de uitstoot van stikstofdioxide daalde met 30 procent, de geluidsoverlast met 25 procent, het aantal ongelukken met 54 procent.


Ook mevrouw Strasters herinnert zich de verbetering. 'Vroeger had ik al na drie dagen een smerige ballustrade. Nu heb ik al vier dagen niet meer schoongemaakt en toch is het nog netjes.' Achteraf gezien, oordeelt ze, had ze hier überhaupt niet moeten gaan wonen. 'Ik ben longpatiënt.'


Femke Hulsbergen (33) en haar man namen juist weloverwogen een besluit toen ze in februari 2011 een jarendertighuis kochten aan de Schielaan, aan de noordwestkant van Overschie. Vanuit hun tuin is het verkeer op de snelweg goed te zien en te horen; merkwaardig genoeg houdt de geluidswal hier al op.


'Toen we dit huis wilden kopen, was ik zwanger. Rapporten van onder meer TNO stelden ons gerust', zegt Hulsbergen. Hun zoontje is nu 15 maanden, een tweede kindje is onderweg.


Ze is geschrokken van de metingen die de Rotterdamse afdeling van GroenLinks de afgelopen maand op vier plekken langs de A13 heeft laten uitvoeren. Overal werd de Europese norm voor stikstofdioxide (40 microgram per kubieke meter) overschreden. De gemiddelde waarde was 59, met een uitschieter van 94 op een van de meetpunten


'Toen die metingen waren, moest de snelheid dus nog naar 100. En dat voor een paar seconden tijdwinst', zegt Hulsbergen. 'De minister rekent zich rijk, omdat het verkeer zou afnemen als de A4 bij Midden Delfland eenmaal is doorgetrokken. Maar het is voorlopig nog geen 2015.'


'Ze zouden de A13 gewoon onder de grond moeten leggen', zegt René van Heezik (47) die met zijn hondje langs de geluidswal kuiert. 'Wat kost dat nou, een paar honderd miljoen?' Hij vindt het overigens prima dat de snelheid weer is verhoogd. 'Dat is beter voor de doorstroming. Ik maak me meer zorgen om het vliegveld. Mijn kozijnen zijn niet wit meer, maar antraciet grijs. Mijn huis staat al twee jaar te koop.'


Aan de andere kant van de A13, voor de flat Sestienhofen met het Mercedes Benz-logo op het dak, laten ook Silvia Spoel en Frank Bouwmeester (37) hun hondje uit. 'Ik merkte het vanochtend meteen, er was meer lawaai', zegt de laatste. 'Toen we anderhalf jaar geleden van Charlois naar Overschie verhuisden, liet ik bezoek nog trots het dubbel glas zien. Je hoorde het verkeer amper.' In de deelgemeente Charlois hadden ze meer overlast, zegt Silvia Spoel, van de Antilliaanse drugsdealers en van de trams die langsdenderden. 'En ik denk dat je op de Coolsingel ongezonder woont.' Bouwmeester: 'Ach, op de rijksweg na is dit een vrij rustige wijk.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden