Leesniveau van onderwijsassistent slecht

Onderwijsassistenten in Amsterdam hebben veel moeite met begrijpend lezen. Nog niet de helft (42 procent) van 164 onderwijsassistenten die een taaltoets kreeg voorgelegd, slaagde op dit onderdeel.

AMSTERDAM - Volgens de Amsterdamse wethouder Lodewijk Asscher onderstreept dit de noodzaak van extra investeringen in de opleiding van onderwijsgevenden. 'Ik vind dat dit de laatste generatie schoolkinderen moet zijn die door taalachterstand zijn talent niet benut. Ik eis dat scholen ervoor zorgen dat de assistenten de taal beheersen en zal dat ook scherp in de gaten houden.'


Amsterdam bracht dinsdag de voorlopige resultaten naar buiten van een onderzoek naar de taalbeheersing onder onderwijsassistenten. De definitieve rapportage volgt laat in het najaar als de toets ook bij de rest van de assistenten is afgenomen. Op de onderdelen spreken en schrijven doen de assistenten het overigens goed: hiervoor slaagt respectievelijk ruim 84 en 78 procent.


De onderwijsassistenten, die een mbo-4-opleiding achter de rug hebben, doen allerlei ondersteunende taken voor de leerkracht in de klas. In de eerste jaren van de basisschool, de zogenoemde vroegschool, ligt daarbij steeds meer nadruk op extra taalles voor de kinderen. In Amsterdam en andere grote steden, komen veel kinderen met een grote taalachterstand op school, die ze vaak nog maar moeizaam inlopen.


'In principe staan onderwijsassistenten nooit alleen op de groepen', zegt Herbert de Bruijne, voorzitter van BBO, de koepelorganisatie van de Amsterdamse schoolbesturen in het basisonderwijs. 'De eindverantwoordelijkheid ligt bij de juf of meester, en die komen van de pabo, en dus van het hoger beroepsonderwijs.'


Maar dat is geen garantie op vlekkeloze taalbeheersing, weet De Bruijne. 'Al verwacht ik dat als de huidige generatie meesters en juffen een taaltoets doet, ze eerder onderprestert op spelling.'


De onderwijsassistenten die op een of meer onderdelen van de toets onvoldoende scoren, krijgen extra scholing. Amsterdam heeft met de schoolbesturen afgesproken dat alle assistenten in de vroegschool in 2013 op het vereiste niveau zitten. Hiervoor maken ze gebruik van de speciaal door de Universiteit van Amsterdam ontwikkelde taaltoets.


'En dat niveau ligt hoger dan wat de afgelopen jaren op de roc's gebruikelijk is geweest', erkent De Bruijne. Dat geldt ook voor de taalbeheersing op de pabo's en het voortgezet onderwijs.


De constatering dat deze 'basisvaardigheden' steeds vaker achterbleven, leidde een paar jaar geleden tot afspraken dat kinderen op allerlei momenten in hun schoolloopbaan aan bepaalde minimumeisen moeten voldoen.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden