Leesbare voetballers

Voetballiefhebbers kennen ze uit het hoofd, de rugnummers van hun favoriete spelers. Sander Neijnens is behalve voetbalgek ook grafisch ontwerper, en deed onderzoek naar de leesbaarheid van cijfers op sportshirts....

De ontwerper ontfermde zich over wat hij noemt 'de stiefkinderen van de sportkleding', ontwierp een nieuwe reeks cijfers en legde deze voor aan de Tilburgse sportclub Willem II. Bij wijze van test werden de cijfers op drie van de rood-wit-blauw gestreepte shirts gedrukt. De eerstvolgende wedstrijd bleken de nieuwe cijfers veel herkenbaarder voor zowel spelers als toeschouwers. Tijdens de competitie 2002-2003 droegen alle spelers van Willem II de cijfers van Sander Neijnens op hun shirt.

De ideale rugnummers bestaan niet. Gestreepte shirts vragen om vette cijfers, lichtere cijfers doen het beter dan effen shirts. Kleurencombinaties die in het stadion effectief zijn, kunnen de televisiekijker irriteren. Cijfers met een stevig contrast tussen dikke en dunne delen ogen dynamischer en welke sportclub wil dat niet? dan de veelvuldig toegepaste geometrische en dus hoekige cijfers. En dan moet er ook nog rekening worden gehouden met vouwen en kreuken die gaande de wedstrijd invloed uitoefenen op de leesbaarheid. In zijn mooi gemaakte boekje nam Neijnens een reeks voorbeelden op van gangbare rugnummers, die de lezer (en voetballer) zelf kan testen op hun leesbaarheid.

Leesbaarheid en andere klassieke opvattingen over (letter)ontwerpen zijn voor ontwerper Rennip niet de voornaamste uitgangspunten. In een opvallend uitgevoerd oblong-boekje dat hij, net als Neijnens, in eigen beheer uitgaf, biedt hij een overzicht van wathij de afgelopen tien jaar maakte. Zijn alfabetten zijn niet te koop, maar worden uitsluitend voor speciale opdrachten ontworpen. Een tentoonstelling in het Stedelijk Museum werd begeleid met de Laundry Sans, een plastic letter die aan een waslijn kan worden gehangen; in de restaurants van de HEMA prijst zijn vierkante tegelletter hutspot met klapstuk aan, en in de kelder van het Concertgebouw gebruikt Knip voor de bewegwijzering een letter die afgeleid is van de zogeheten Brugletter, in de jaren dertig voor het eerst toegepast bij de naamgeving van Amsterdamse bruggen. De straatnaambordjes voor de nieuwe wijk IJburg liggen gereed voor productie.

Samen met broer Edgar ontwierp Rennip een klok, een stalen vuurkorf (A 300.-) en letterlamp, elk opgebouwd uit typografische elementen. Zoals zo vaak bij Knip heb je ook hier de neiging zijn sculpturale ontwerpen te willen betasten. Bij de vuurkorf moet worden volstaan met in de vlammen staren, en zelfs dan heb je iets te lezen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden