Leert een kind beter zonder schoenen aan?

Dat is nog eens een makkelijk. Moet de kwaliteit van het onderwijs beter? Laat leerlingen dan simpelweg hun schoenen uittrekken. Kinderen die onderwijs genieten in schoenloze klaslokalen presteren namelijk beter, schrijft de Britse krant The Telegraph. Dit blijkt uit een jarenlang onderzoek onder meer dan tienduizend kinderen in meer dan honderd landen. Het nieuws stond in Nederland op de sites van het AD en RTLNieuws.

Beeld thinkstock

Er is echter iets niet helemaal in de haak. In het artikel van The Telegraph staat geen verwijzing naar een wetenschappelijk onderzoeksartikel, dat de resultaten ondersteunt. Hoe zit dat? We mailen Stephen Heppell, de onderwijsspecialist aan de Universiteit van Bournemouth die in The Telegraph wordt aangehaald. Volgens hem is er sprake van een 'typisch voorbeeld van wat er mis kan gaan in wetenschapsjournalistiek.' De Telegraph-journalist belde Heppell voor een interview over het 'Learnometer'-project, een grootschalig onderzoek naar omgevingsfactoren in de klas, zoals temperatuur en luchtvochtigheid. Heppell: 'Maar die journalist las op mijn blog over een ander project met schoenloze lokalen. Toen heeft hij die informatie over schoenloze lokalen ten onrechte aan Learnometer gekoppeld.' Oftewel: het 'onderzoek naar schoenloze lokalen onder tienduizend kinderen in meer dan honderd landen' bestaat helemaal niet.

De blog van Heppell over schoenloze lokalen gaat over een wereldwijd project waarin basisschoolleerlingen zélf onderzoek doen naar verbeteringen in hun leeromgeving. De deelnemende scholen voerden sommige van de door leerlingen voorgestelde verbeteringen in, waaronder de schoenloze lokalen. 'Op deze scholen kwamen kinderen minder vaak te laat en waren ze braver', aldus Heppell. 'Al waren de scholen die deelnamen aan het project sowieso op zoek naar verbeteringen. Ze zijn daardoor niet één op één met andere scholen te vergelijken.'

Desondanks gelooft Heppell rotsvast in het positieve effect van schoenloos leren. Kinderen voelen zich zonder schoenen meer thuis in de klas, betoogt hij. Maar daar is Guuske Ledoux, specialiste op het gebied van onderwijsvernieuwing aan de UvA, het niet mee eens. 'Het is onzin', aldus Ledoux. 'Deze professor heeft geen enkel bewijs voor zijn bewering. Het effect van de schoenloze lokalen is niet te isoleren van tig andere factoren. Als het gaat over je thuis voelen op school, zijn andere zaken belangrijker: goede relaties met leraren en medeleerlingen, bijvoorbeeld.'

Beeld de Volkskrant
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.