Leerlingen kunnen ICT-plan redden

ZEVENHONDERD miljoen gulden hebben minister Hermans en staatssecretaris Adelmund van Onderwijs beschikbaar om de nieuwe notitie over informatie- en communicatietechnologie (ICT) in het onderwijs uit te voeren....

ROSALIE BRASZ; ALEXANDER KUHLMAN; INGEBORG DEN DULK

Niet met het proberen weg te werken van achterstanden op scholen op het gebied van hardware, software en ICT-kennis bij docenten. Daarvoor is 700 miljoen veel te weinig. Daarbij komt dat op het moment dat die achterstanden zijn weggewerkt, de technologie al weer vijf stappen verder is (en een groot deel van de leerlingen daarmee ook).

Waarom zouden we deze omslachtige methode gebruiken als de ICT-experts in de school zelf zitten? Schakel leerlingen in om de ICT-operatie op scholen (zeker in het voortgezet onderwijs) te redden! Als er één gebied is waar jongeren in thuis zijn, dan is het wel de informatietechnologie

Surfen over het net, contacten leggen over de hele wereld, niet alleen om spelletjes te doen, maar ook om samen websites te bouwen en zo informatie van het net optimaal gebruiken. Iedereen heeft wel een neefje of nichtje die achter de computer dingen doet die voor volwassenen niet te volgen zijn. Deze generatie is de 'Net-generatie': jongeren die met ICT zijn opgegroeid en er dus alles van af weten.

De volwassen wereld zal de inzichten van de Net-Generatie hard nodig hebben om de overstap te maken naar de informatie-samenleving die slechts in haar beginstadium is. Het is net als bij immigranten: de ouderen hebben de jongeren nodig om zich te kunnen handhaven in een nieuwe onbekende samenleving.

Het nieuwe van onze samenleving gaat verder dan alleen de techniek, maar uit zich in nieuwe niveaus en gebruiken in communicatie die voor ouderen onbekend zijn.

In het onderwijs wordt deze ontwikkeling sterk zichtbaar. Een digitaal rijbewijs voor docenten doet daar weinig aan: het gaat er niet om dat docenten de techniek snappen en een computer kunnen bedienen. Het gaat er om dat docenten inzicht krijgen in hoe leerlingen communiceren en werken met ICT en dat leerlingen gecoached worden om hun ICT-vaardigheden optimaal te ontwikkelen ten behoeve van doelen in het onderwijs.

Dat vraagt om coachende vaardigheden die dicht liggen tegen de rol van de docent in het nieuwe onderwijs (bijvoorbeeld het studiehuis).

Wij kennen veel leerlingen die het geweldig vinden te worden ingeschakeld om het ICT-niveau van hun school eens flink op te krikken. Dan hoeven ze in ieder geval al niet meer passief toe te kijken hoe de docent loopt te klooien.

Maak er een mooi onderwijsprogramma van waarmee we ook nog voldoen aan een handjevol ICT-leerdoelstellingen. Geef ons daarbij wat zelfstandigheid (past goed in het studiehuis en de leerwegen) en u zult verbaasd staan van de ICT-talenten binnen de Net-generatie. Laat die gouden kans niet lopen.

Rosalie Brasz

Alexander Kühlman

Ingeborg den Dulk

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden