Leerlingen geven goede docenten juist onvoldoendes

Leerlingen krijgen een grotere stem bij het beoordelen van docenten. Goed plan?

Havo-leerlingen van Scholengemeenschap de Nieuwe Veste krijgen natuurkunde en biomechanicalessen Beeld Guus Dubbelman

Tegenwoordig delen niet alleen docenten rapportcijfers uit. Leerlingen geven zelf ook voldoendes en onvoldoendes aan hun leraren. Een vorm van 360 graden feedback - sorry voor het managementjargon - die wint aan populariteit, blijkt uit een rapport van DUO Onderwijsonderzoek. Regelmatig schuiven leerlingen zelfs aan bij sollicitatiegesprekken. Dus u wilt hier wiskunde geven? Dan eerst wat kritische vragen van ons leerlingenpanel.

Op de radio hoorde ik Paul Rosenmöller al enthousiast reageren. Leerlingen nemen bij de evaluaties hun taak uiterst serieus en het draagt bij aan de verhoging van de kwaliteit van de leraren, aldus de voorzitter van de VO-raad, de sectororganisatie voor het voortgezet onderwijs.

Nogal logisch dat het voor leraren goed is om regelmatig feedback te krijgen van leerlingen, dat zijn tenslotte de - komt weer wat managementjargon - consumenten van hun product. Toch voel ik ook ongemak bij al die evaluatieformulieren aan het einde van lessen. Als ik terugkijk op mijn eigen schooltijd: hadden mijn klasgenoten en ik toen de beste docenten de beste beoordelingen gegeven? Of was het meer een rare populariteitswedstrijd geworden?

Op The Conversation, een website waar wetenschappers schrijven over actuele thema's, las ik een verontrustend artikel van de Australische psycholoog Arthur Poropat. Titel: Students don't know what's best for their own learning.

Kwaliteit

Eerst dacht ik: vast een zure docent die zelf van leerlingen onvoldoendes krijgt op evaluatieformulieren. Maar nee, Poropat komt met sterke argumenten. Zo haalt hij twee studies aan waarbij leerlingen willekeurig werden toegewezen aan slechte of goede docenten. Wat bleek? Ten eerste: kwaliteit van docenten doet ertoe. Leerlingen die goede lessen volgen, presteren later beter. Maar ook: leerlingen die de beste lessen volgen, geven hun docent maar een mager rapportcijfer.

Hoe dat kan? Vermoedelijk omdat goede docenten veeleisend zijn en relatief lage cijfers geven. En dan krijg je van leerlingen een laag cijfer terug: lekker puh.

Poropat raadt jongeren dan ook af om te letten op student-evaluaties bij het kiezen van vakken, want 'blije studenten leren misschien wel niks'.

Tevens lijkt me dit een belangrijke les voor schoolbestuurders: de docent die een onvoldoende krijgt van de leerlingen is misschien juist wel een héél goede.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden