'Leerling van islam-school is minder crimineel'

De overheid is dief van zijn eigen portemonnee als zij de oprichting van een islamitische middelbare school blijft tegenhouden, zegt B....

BELGACEM NAAS wil een islamitische middelbare school stichten in Rotterdam. Zijn dochter moet op school haar hoofddoek kunnen dragen zonder dat ze problemen krijgt. Toch gaat het Naas niet louter om hoofddoekjes. 'Het gaat om wat hoofden kunnen herbergen, het gaat niet om het uiterlijk.'

Naas is ervan overtuigd dat Marokkaanse en Turkse kinderen betere prestaties leveren op een islamitische school . 'De kinderen voelen zich geaccepteerd en de ouders bemoeien zich meer met de school.'

De Rotterdamse rijschoolhouder denkt dat leerlingen van een islamitische school minder snel tot crimineel gedrag overgaan als ouders zich verantwoordelijk voelen voor de schoolloopbaan van hun kinderen. 'Wanneer een kind niet op school komt, spreken we de vader in de moskee aan.'

De Nederlandse overheid zou ook een dief van eigen portemonnee zijn wanneer er geen toestemming komt voor de nieuwe school. 'Denk aan al het geld dat het de Nederlande overheid bespaart. Minder criminaliteit, minder gevangenissen. Denk aan de rellen in Amsterdam-West.'

De stichting Ibn-Chaldoen, waarvan Naas voorzitter is, strijdt al drie jaar voor de nieuwe school. Rotterdam heeft twee islamitische basisscholen maar nog geen school voor voortgezet onderwijs (vbo, mavo, havo en vwo). De Rotterdamse gemeente heeft laten onderzoeken op hoeveel leerlingen de school kan rekenen: dat blijken er vijftienhonderd te zijn. 'En dan zwijgen we nog over de leerlingen die vanuit Delft, Vlaardingen of Maassluis komen.'

Ondanks het hoge leerlingaantal doet de Tweede Kamer moeilijk. VVD, CDA en D66 zijn bang dat de school een eilandje wordt en dat de kinderen niet voldoende integreren in de Nederlandse samenleving. 'Onzin', meent Naas, 'we bevorderen zo juist de integratie. Stel dat een kind erg onhandig is in het verkeer. Het maakt allerlei fouten op straat en loopt gevaar. Moet je dat kind dan laten doorlopen in de hoop dat het de regels vanzelf oppikt. Is het niet beter dat iemand die het kind kent, meeloopt om de regels uit te leggen.'

'Onze kinderen zijn in de war. Thuis horen ze dat alcohol verboden is, op school horen ze dat alcohol wel mag. Ze leven in een tegenstelling en worden onzeker.' Hij vindt het vooral belangrijk dat een kind zijn einddiploma haalt. Wanneer het dan uit het beschermde wereldje van een islamitische school treedt, heeft het in elk geval een vwo-diploma. 'De jaren tot achttien jaar zijn cruciaal voor zijn leven.'

De school die Ibn-Ghaldoen wil stichten, lijkt vooral bedoeld voor de islamitische ouders. De kinderen presteren beter omdat hun ouders zich meer betrokken voelen bij de school. De leerlingen vertonen minder snel crimineel gedrag omdat de ouders een oogje in het zeil houden. De school is veilig en stimulerend, omdat de ouders het gevoel hebben dat de school ook van hen is.

'Ik hoorde een verhaal over een ouder die op school moest komen om over zijn probleemkind te praten. Dat kind moest zelf de tolk zijn tussen zijn vader en de schoolleiding. Hij nam ze natuurlijk allebei in de maling. Wij spreken tenminste dezelfde taal.'

Het is niet de bedoeling dat naar de islamitische school slechts islamitische kinderen komen. Naas hoopt dat de school zo goed wordt dat er vanzelf ook leerlingen met een andere religie en achtergrond komen. 'Ze moeten er even aan wennen. Zien ze opeens een man in een kaftan lopen. Maar dat duurt niet lang. Toen bij ons in Tunesië het toerisme opkwam, keken wij ook onze ogen uit.'

Hoofddoekjes worden zeker geen gebod op de Rotterdamse school. Zelfs de godsdienstlessen moeten vrijblijvend zijn. Maar een meisje mag niet in minirok en met gestifte lippen naar school komen. 'Natuurlijk zullen er regeltjes zijn, leerlingen mogen zich niet provocerend gedragen. Dat geldt net zo goed op Nederlandse scholen.' Het gaat Naas om godsdiensttolerantie. 'Een leerling moet even kunnen bidden zonder dat dat raar is.'

Hij is niet bang dat de leerlingen geïsoleerd van de Nederlandse samenleving opgroeien. Naas denkt dat de kinderen elkaar vanzelf zullen ontmoeten op straat of in de bibliotheek.

'Wat mensen niet erkennen, is dat de islam ondertussen net zo goed deel is geworden van de Nederlandse samenleving. Een islamitische school is gewoon Nederlands.'

Esther Bakker

Pagina 9: Commentaar

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden