Leerling geeft school een 7,2

Amsterdam Leerlingen geven hun middelbare school een ruime voldoende. Uit de eerste LAKS-Monitor, die donderdagmiddag in Amsterdam aan staatssecretaris Van Bijsterveldt van Onderwijs werd aangeboden, komt het gemiddelde eindcijfer uit op een 7,2....

Toch is het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) kritisch en bezorgd: ‘Er zijn wel degelijk terreinen die echt beter moeten’, zegt LAKS-bestuurslid Steven de Jong, ‘Leerlingen zijn erg kritisch over het nut van de lessen en de motivatie van de docenten.’

De LAKS-monitor is de weergave van een uitgebreide peiling (95 vragen) door onderzoeksbureau ResearchNed onder bijna 60 duizend middelbare scholieren (vmbo, havo en vwo). Het is daarmee het tot nu toe grootste tevredenheidsonderzoek onder leerlingen in het voortgezet onderwijs.

Vwo’ers zijn het meest tevreden (gemiddeld cijfer 7,1; voor scholen met alleen vwo, waaronder veel gymnasia, zelfs 7,8), havisten (6,7) en vmbo’ers (6,6) zijn een stuk kritischer. Scholieren zijn met name ontevreden over de hygiëne op school (de toiletten), vinden dat het soms lang duurt voor proefwerken nagekeken zijn en klagen over te veel zelfstudie in de gevreesde ‘ophokuren’. Over de vakkennis van docenten zijn ze gemiddeld genomen tevreden, maar het mag allemaal wel een tikkie inspirerender: veel leerkrachten slagen er niet in hun leerlingen te motiveren.

Duidelijk is de dalende trend gedurende de schoolcarrière: brugklassers in alle schooltypen zijn nog erg positief, maar in de jaren erna wordt het snel minder. Op zichzelf is het niet verbazingwekkend dat leerlingen met meer ervaring kritischer worden, maar De Jong is wel geschrokken van de snelheid waarmee de tevredenheid daalt. ‘Na de brugklas, waar alles natuurlijk nog spannend is, gaat het echt met sprongen achteruit.’

Grotere scholen tasten de tevredenheid niet aan, zo blijkt uit de monitor. Sterker nog: leerlingen van grote scholen zijn iets tevredener dan die van kleine scholen. De Jong: ‘Groot of klein maakt niet uit, het gaat erom hoe je het onderwijs voor de leerlingen organiseert.’

Het LAKS hoopt dat de monitor scholen zal aanzetten tot verbeteringen, ook al is het eindcijfer nu al een dikke voldoende. ‘De verschillen tussen scholen en schooltypen geven toch veel informatie over wat goed en wat slecht gaat’, vindt De Jong. ‘Bovendien is dit een soort nulmeting. Over twee jaar gaan we dit nog eens doen, dan kunnen we echt vergelijken.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden