Leerachterstand

OPNIEUW doet de Onderwijsraad een poging het geld voor kinderen met leerachterstanden eerlijker te verdelen. In zijn advies Wat het zwaarst weegt....

Op dit voorstel van de Onderwijsraad is weinig aan te merken, maar het is wel te beperkt. De raad heeft de mogelijkheid laten liggen om het gehele systeem van de achterstandsgelden op de schop te nemen. Begin dit jaar concludeerde de Algemene Rekenkamer dat er in de afgelopen twintig jaar 'geen blijvende resultaten zijn geboekt'. Jaarlijks geeft het ministerie 1,2 miljard gulden uit, maar niemand weet wat de zwakke leerling ermee opschiet. Die vernietigende conclusie zou tot gevolg moeten hebben dat de onderwijswereld zijn verantwoordelijkheid neemt.

De gewichtenregeling waar het advies van de Onderwijsraad zich op richt, is met 500 miljoen gulden aan uitgaven de voornaamste pijler van het achterstandsbeleid. De regeling staat al jaren ter discussie omdat er niet op basis van kenmerken van het kind, maar van de ouders, wordt bepaald of er sprake is van een achterstand. Als beide ouders alleen lagere school hebben, ontvangt de school van hun kind automatisch extra geld. De Onderwijsraad laat dat mechanisme helaas voortbestaan.

Natuurlijk is het een ingewikkelde opgave om het geld eerlijk over de scholen te verdelen. Vooral omdat onvoldoende duidelijk is welke leerlingen het geld het meeste nodig hebben en welke scholen erin slagen om de pupillen van hun achterstand af te helpen. Bovendien werkt het systeem zo dat scholen het geld jaarlijks op hun rekening krijgen, ongeacht of zij de achterstand wel of niet effectief weten te verkleinen.

Het zou rechtvaardiger zijn als het verdelingsmechanisme rekening houdt met de prestaties van de school. Een instelling die zich ten volle inzet én uitstekende resultaten haalt, heeft recht op een hogere uitkering uit de achterstandenpot dan een school die de kantjes eraf loopt en verouderde methoden gebruikt. Beide soorten komen in de praktijk voor en krijgen een even hoge uitkering. Het wordt tijd dat het ministerie of de Onderwijsraad de belangen van de zwakke leerling als uitgangspunt neemt en het geld verdelen over de scholen die de achterstand het best bestrijden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden