Leer allochtonen homoseksualiteit te accepteren

De discussie over het homohuwelijk heeft zowel in Nederland als in de Verenigde Staten verhitte discussies opgewekt. Niet alleen over het huwelijk tussen mensen van het gelijke geslacht, maar ook over de huidige positie van homoseksuelen....

'ALLE dieren zijn gelijk, maar sommige dieren zijn meer gelijk dan anderen.'

Aldus George Orwell in Animal Farm. Zo is het ook in de mensenwereld. Maatschappelijk gezien verkeren diverse soorten minderheden ondanks artikel 1 van onze Grondwet en de Wet Gelijke Behandeling in een lastige positie. Formeel gelijk aan de meerderheid van de Nederlandse bevolking, blijken ze in de praktijk nog al eens op achterstand te staan.

Tussen minderheidsgroepen onderling doen zich interessante raakvlakken voor. Soms lijkt zo'n raakvlak op een botsing. Bijvoorbeeld in het geval van de regelmatig voorkomende discriminerende houding van allochtonen tegenover homoseksuelen.

Eén van de Nederlandse verworvenheden, die zijn oorsprong vond in de stormachtige jaren zestig, is de tolerante houding ten aanzien van seksuele minderheden. Homo's en lesbo's kunnen zich openlijk uiten in het bedrijfsleven, de politiek, of andere geledingen van het maatschappelijk leven, zonder voor hun positie te vrezen. Ernstige discriminatie is uitzonderlijk en niet maatgevend voor de houding van het overgrote deel van de Nederlanders.

Het feit dat in de Tweede Kamer een zorgvuldig en serieus debat gevoerd kan worden over openstelling van het burgerlijk huwelijk voor homoseksuelen is iets waar we in Nederland trots op mogen zijn. Zo'n debat kan ook een positieve uitstraling hebben op andere geledingen in de maatschappij, waaronder niet in de laatste plaats andere minderheidsgroepen.

Toch is er een zorgelijke ontwikkeling gaande. Uit recent onderzoek is gebleken dat op scholen de voorlichting aan leerlingen over seksualiteit en seksuele minderheden niet overeenkomt met de denk- en leefwereld van jongeren. Met name bij allochtone leerlingen is het onderwerp taboe. Het is schrikbarend hoe weinig zij weten over hun eigen lichaam. Dit geldt zowel voor jongens als voor meisjes.

Meisjes worden geacht als maagd het huwelijk in te gaan. Praten over sex wordt door allochtone vaders gezien als aanmoediging, wat gevaarlijk kan zijn voor de positie van hun dochter in de eigen gemeenschap. Jongens verbergen hun onwetendheid door grensoverschrijdend macho-gedrag te vertonen.

Is seksualiteit al moeilijk bespreekbaar, homoseksualiteit wordt met absoluut onbegrip bejegend. Het wordt gezien als een inferieure vorm van sex - en homoseksuelen als minderwaardig. Leraren, die openlijk voor hun homoseksualiteit uitkomen, zijn meer dan eens het middelpunt van treiterijen. Op sommige scholen worden de voorlichters van het COC niet meer gevraagd over homoseksualiteit te komen voorlichten uit angst voor intimidatie. Homoseksuele leerlingen houden zich schuil en onwikkelen zich in isolement.

De meeste Marokkaanse en Turkse ouders van deze scholieren hebben in hun land van herkomst nooit seksuele voorlichting gekregen. En over homoseksualiteit werd er al helemaal niet gesproken.

In Nederland leven veel allochtonen bij elkaar in dezelfde oude stadswijken. Met de schotelantenne op het balkon wordt de televisie van het land van herkomst in de huiskamer gehaald, en is het contact met Nederlanders over het algemeen beperkt tot functionele gesprekken. Het ligt dan ook niet in de lijn der verwachting dat allochtone scholieren van hun ouders tolerante standpunten over homoseksualiteit horen.

Daarmee is de kiem gelegd voor intimidatie van seksuele minderheden. Om deze ontwikkeling te keren lijkt me het van groot belang dat allochtonen zo vroeg mogelijk na hun vestiging in Nederland dienen te worden geïnformeerd over de hier geldende normen en waarden.

Een uitgelezen mogelijkheid bestaat sinds 1 januari 1996, omdat vanaf die datum de meeste nieuwkomers een inburgeringscontract sluiten met de gemeente waar zij komen te wonen. Door ondertekening van zo'n contract verplicht de gemeente zich Nederlandse les te geven, maar ook aandacht te schenken aan maatschappij-oriëntatie.

In de daarop betrekking hebbende lessen dient aandacht te worden besteed aan de manier waarop in Nederland tegen seksualiteit, waaronder homoseksualiteit, aangekeken wordt. Hopelijk kunnen hierdoor de scherpste kanten van de onverdraagzaamheid worden afgeslepen.

ALLOCHTONE leerlingen zullen op school benaderd moeten worden. De traditionele manier van voorlichting moet veranderen. Daarbij zal meer dan tot nu toe rekening moeten worden gehouden met de informatie-achterstand van allochtonen op seksueel gebied.

De school zal moeten inzien dat sommige onderwerpen zich niet lenen tot een bespreking in een grote klas, waar meisjes en jongens door elkaar zitten. Gescheiden seksuele voorlichting aan allochtone meisjes en jongens zal meer effect sorteren. Meer kennis leidt tot meer begrip.

Een andere plek, waar allochtonen benaderd zouden kunnen worden, is de moskee. Idealiter zouden imams in de moskee discriminatie in de ruimste zin van het woord, maar ook intimidatie van homoseksuelen aan de orde kunnen stellen. Dat impliceert echter dat zij allereerst zelf een meer tolerante houding zouden moeten aannemen.

Een opleiding tot imam in Nederland biedt een grotere kans dat de imam met de normen en waarden van de meerderheid van de bevolking in Nederland bekend kan zijn en die zal willen overbrengen. Zo zal een in Turkije opgeleide imam zonder kennis van de Nederlandse samenleving hoogstwaarschijnlijk geen bijdrage leveren aan een tolerantere houding van allochtonen jegens homoseksuelen.

Allochtonen zullen zich moeten realiseren dat verdraagzaamheid van diverse minderheidsgroeperingen onderling hun positie tegenover onwenselijke tegenkrachten uiteindelijk zal versterken.

Boris Dittrich is Tweede Kamerlid en woordvoerder minderhedenbeleid voor D66

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden