Leek kan met defibrillator levens redden

Een deel van de ruim tienduizend mensen die jaarlijks worden getroffen door een hartaanval, kan worden gered indien openbare gebouwen, kantoren en politiewagens worden voorzien van defibrillators....

Dat zegt cardioloog R. Koster van het Amsterdams Medisch Centrum (AMC), die het nut onderzoekt van defibrillators in handen van leken. Hij begeleidt een proef waarbij agenten van de regio's Kennemerland en Zaanstreek/Waterland sinds januari rondrijden met een draagbare versie van de apparaten die ook in ziekenhuizen worden gebruikt. De brandweer in Amsterdam volgt binnenkort.

De eerste resultaten zijn in lijn met de uitkomsten van twee Amerikaanse studies die donderdag verschenen in de New Engeland Journal of Medicine. Daarin wordt beschreven hoe de overlevingskans van getroffenen vertienvoudigde na installatie van de apparaten in 32 casino's en aan boord van vliegtuigen van American Airlines. Als defibrillators landelijk worden verspreid, schat de Amerikaanse hartstichting, kunnen in de Verenigde Staten 50 duizend levens per jaar worden gered.

In Nederland zou dat neerkomen op ruim duizend minder doden. 'Meer dan alle verkeersdoden bij elkaar,' zegt Koster. Hij schat dat jaarlijks zevenduizend Nederlanders een hartstilstand krijgen in aanwezigheid van omstanders die zouden kunnen helpen. Van de slachtoffers verlaat 10 procent levend het ziekenhuis, een percentage dat volgens de cardioloog stijgt naar 20 tot 30 procent als binnen vier minuten een schok kan worden toegediend.

Dat haalt de ambulance niet. De gemiddelde rijtijd bedraagt tien minuten, terwijl per minuut de overlevingskansen dalen met 10 procent. Politiewagens, stelt de Nederlandse hartstichting, zijn gemiddeld vijf minuten sneller ter plekke. Daarnaast zouden particulieren en bedrijven het laptop-achtige apparaat moeten kunnen kopen en gebruiken. Dat is nu niet toegestaan.

Dat verbod is volgens Koster achterhaald. De nieuwe modellen zijn eenvoudig te bedienen en beveiligd tegen fouten. Zodra twee elektroden op de borst zijn geplakt, analyseert het apparaat zelf of een schok nodig is.

'Op Schiphol zouden ze bijvoorbeeld op iedere pier moeten hangen, en de KLM kan niet langer achterblijven', meent Koster. Alle Amerikaanse maatschappijen, plus Lufthansa, British Airways en Alitalia hebben een defibrillator aan boord.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden