Leegstand van winkels neemt toe met 10 procent

Veel winkels sluiten definitief hun deuren. Vooral in vergrijzende gebieden gaat het slecht, zoals in Geleen.

Amsterdam -De leegstand van winkels is het afgelopen jaar toegenomen met 10 procent. Die groei is even sterk als in 2009. De leegstand loopt vooral op door de recessie en de vergrijzing. Dat blijkt uit onderzoek van bureau Locatus, dat elk jaar alle winkels in Nederland telt en opmeet.


Begin 2009 stond rond 5 procent van de winkels leeg; dat is nu 6 procent. De leegstand is zeer ongelijk verdeeld. Limburg is koploper met 9 procent, daarna volgt Zeeland met 7,6 procent. In Utrecht (4,5 procent) en Noord-Holland (3,8 procent) is de leegstand juist laag.


Volgens directeur Gerard Zandbergen van Locatus komt dat verschil door de mate van vergrijzing. Zeeland en vooral Limburg vergrijzen snel, Utrecht en Noord-Holland hebben daar geen last van. De provincie Groningen, ook bekend als vergrijzende provincie met een krimpende bevolking, lijkt niet veel last te hebben van hoge winkelleegstand, maar dat is volgens Zandbergen gezichtsbedrog. 'De stad Groningen heeft een heel jonge bevolking met al die studenten. Daar is weinig leegstand. Maar buiten de stad is die wel hoog.'


Opvallend is de lage leegstand in de provincie Drenthe, waar slechts 5,4 procent van de winkels leeg staat. Zandbergen: 'Daar hebben ze de ontwikkeling kennelijk goed in de hand.'


Binnen de provincies zijn de verschillen vaak groot. In Zuid-Holland bijvoorbeeld, zijn Schiedam en Rotterdam-Noord koplopers in leegstand. Zandbergen denkt dat daar de koopkracht een belangrijke rol speelt. In Limburg is de gemeente Echt koploper met 21 procent, en Geleen volgt met 18 procent.


Vergrijzing is volgens Zandbergen de belangrijkste structurele verklaring van hoge leegstand, maar de verschuivingen hebben vooral te maken met de conjunctuur. De grote vrees van veel winkeliers dat hun handel door internet en webshops wordt overgenomen, ziet Zandbergen nog vrijwel niet bewaarheid. 'Ik zie daar nauwelijks effect van. Dat komt ook doordat in veel sectoren nog nauwelijks iets via internet gebeurt.'


Maar in twee sectoren is het effect van de oprukkende webshops duidelijk te herkennen. Sinds 2003 is het aantal boekwinkels teruggelopen met 14 procent naar 808, en het aantal cd-winkels zelfs met 40 procent, tot 589.


Op de beste locaties in elke stad, de A1-locaties, is betrekkelijk weinig aan de hand. Daar staat de leegstand vrijwel onveranderd op 2,4 procent. Maar aan de randen van de winkelgebieden staat gemiddeld één op de acht winkels leeg.


Ondanks de groeiende leegstand is het aantal vierkante meters winkelruimte gestegen. Het jaar 2010 begon met 29 miljoen vierkante meter winkeloppervlak en eindigde met 400 duizend vierkante meter méér.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden