Leden Holland Acht enthousiast over hypermoderne roeiboot

AMSTERDAM - Of het verschil gaat maken in Londen? 'Zo'n nieuwe boot is natuurlijk ook een beetje een placebo-effect', vertelt Olivier Siegelaar lachend. De roeier van de Holland Acht vaart over drie maanden in een splinternieuwe, feloranje roeiboot het olympisch roeitoernooi.


Siegelaar erkent dat de nieuwe boot niet de sleutel naar olympisch succes is, maar hij is enthousiast over het Hollandse roeivernuft.


Vol trots presenteerden de roeibond KNRB en innovatiepartner DSM dinsdag aan de Amsterdamse Bosbaan 'het geheime wapen van de Holland Acht'. Meest opvallende kenmerk is de toepassing van een nieuw soort hars in de rompbouw, waardoor de boot stijver is dan oudere modellen. Daardoor blijft de romp stevig tijdens wedstrijden met als gevolg dat krachtsinspanning maximaal wordt omgezet in snelheid, en niet verdwijnt in vervormingen.


Verder is de boot lichter. Volgens René Mijnders, technisch directeur van de KNRB, is dat een mentale opsteker. 'Elke kilo boven de minimale 96 kilo is ballast tijdens de race.'


Mijnders geeft toe dat hij in eerste instantie sceptisch tegenover de toenadering van DSM stond. Maar na het testen van het eerste prototype, tijdens het WK in Nieuw-Zeeland in 2010, waren de resultaten meteen positief en draaide Mijnders bij. 'Het gaat steeds meer om details in de topsport, waardoor het materiaal belangrijker wordt.'


Ook de vrouwen-acht krijgt de beschikking over de boot. Andere olympische roeiploegen komen niet in aanmerking. 'Dat is de harde werkelijkheid in roeien', benadrukt Mijnders. 'We passen innovatie als eerste toe op prioriteitsboten.'


De mannen hebben inmiddels twee trainingen achter de rug en Holland Acht-roeier Sjoerd Hamburger is positief over zijn ervaringen in het 18 meter lange gevaar. Maar voor de 29-jarige Fries waren de eerste trainingskilometers wel wat onwennig.


Hij vergelijkt de overstap met die van een gewone personenauto naar een Formule 1-wagen. 'Als je dan een stuurfout maakt, rij je meteen de bandenstapel in. Dat heb je ook bij deze boot. Je merkt dat hij stijver is en daardoor agressiever stuurt.'


Of de hypermoderne boot medailles gaat opleveren in Londen durven de roeiers niet te voorspellen. Wel is bekend dat concurrenten als Groot-Brittannië en Duitsland met vergelijkbare boten naar de baan in Eton komen. Ook is de boot, met een prijskaartje van ruim boven de 50 duizend euro, niet exclusief voor de Nederlandse equipe gereserveerd.


De meerwaarde wordt eind mei pas zichtbaar, als de tweede wereldbeker in het Zwitserse Luzern op het programma staat. Dan strijdt de Holland Acht voor het eerst met de nieuwe boot in wedstrijdverband tegen olympische tegenstanders.


Tot die tijd is het vooral de kleur van de boot die de aandacht trekt. 'Want dat is wel even wennen als je altijd in een gele boot hebt geroeid', besluit Hamburger ontspannen.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden