Leden ANWB: belast autogebruik

Zo’n 68 procent van de ANWB-leden is voor een vorm van rekeningrijden, maar niet via kastjes in de auto...

Amsterdam De manier waarop minister Camiel Eurlings van Verkeer rekeningrijden had willen invoeren, was op onoverkomelijk verzet van de ANWB en zijn leden gestuit. Dit blijkt uit een enquête onder 350 duizend leden en 50 duizend niet-leden.

Hoewel het principe achter de Wet kilometerprijs door een meerderheid (68 procent) van de deelnemers aan de enquête wordt gesteund – het autogebruik belasten in plaats van het autobezit – wijzen de ANWB-leden de belangrijkste onderdelen resoluut van de hand.

Zo zijn de meeste leden tegen registratiekastjes in de auto omdat dit als een inbreuk op de privacy wordt beschouwd. Bovendien denken ze dat het systeem, waarbij elke automobilist een kastje in zijn auto krijgt dat elke gereden kilometer registreert, te duur en te ingewikkeld is.

Ook zijn de geënquêteerde leden tegen een overgangsperiode waarin de aanschafbelasting (BPM) wordt omgezet in een flinke stijging van motorrijtuigenbelasting. Dit wordt oneerlijk gevonden omdat alleen mensen die een nieuwe auto kopen kunnen profiteren van een lagere BPM. Wie al een auto heeft, betaalt dubbel: een hogere motorrijtuigenbelasting terwijl ook al BPM is afgedragen.

Ook is een meerderheid tegen de invoering van een spitstarief. Dit laatste punt vormt de kern van het plan van Eurlings. Hiermee verwachtte hij de files op te lossen. Door automobilisten in de spits meer te laten betalen, is er hoop dat zij de auto laten staan en met het openbaar vervoer gaan reizen, of voor of na de spits vertrekken.

Maar de ANWB-leden wijzen dit idee krachtig af. ‘De automobilist heeft niet het gevoel dat hij een keuze heeft. Werktijden laten vaak niet toe dat buiten de spits wordt gereden. En het openbaar vervoer wordt als ontoereikend ervaren’, aldus Guido van Woerkom, directeur van de ANWB, de enquête-uitkomst toe.

Maar zelfs als Eurlings bovenstaande punten had aangepast, was steun van de ANWB-leden niet zeker geweest, zegt Van Woerkom. ‘De breed gevoelde weerstand tegen de kilometerprijs wordt ook veroorzaakt door een gebrek aan transparantie over het onderwerp en door een pijnlijk gebrek aan vertrouwen in de overheid.’

Bij de start van de enquête in januari zei Eurlings dat er geen kilometerprijs zou komen als de meerderheid van de ANWB-leden tegen zijn wetsvoorstel zou stemmen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden