Lebanon, Indecent Proposal, Pompeii

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

Lebanon (2009) van Samuel Maoz.Beeld geen

Lebanon (Samuel Maoz, 2009)
Canvas, 22.00-23.30 uur

Je kunt een oorlog op veel manieren verfilmen, maar geen film doet dat zoals Lebanon. Vrijwel de gehele speelduur van 93 minuten zitten we met de hoofdpersonages - vier Israëlische soldaten die in 1982 Libanon binnenvallen - opgesloten in hun tank. Beelden van buiten dringen de film voornamelijk via het vizier binnen. Een auto die recht op de tank afrijdt, in paniek rondrennende burgers, een aan flarden geschoten ezel: de wereld wordt steeds getoond via die op dood en vernietiging ingestelde blik. Een nog volkomen onervaren jongen moet de trekker overhalen en raakt tijdens de eerste aanval compleet verlamd door wat hij ziet.

De film, waarmee regisseur-scenarist Samuel Maoz zijn eigen oorlogstrauma wilde verwerken, mag soms bombastisch of sentimenteel zijn, de verschrikkingen van de oorlog komen via dat benauwende perspectief extra hard aan. Razend knap hoe Maoz met duistere, klamme beelden en een voortreffelijk geluidsontwerp ervoor zorgt dat de claustrofobische sfeer onmiddellijk op de toeschouwer overslaat. Het is typisch zo'n film die bijna zelf gaat zweten en stinken, zo zintuiglijk wordt er met cameravoering, montage en geluid omgesprongen. Dan doet het er niet toe of een tank echt van binnen zo kraakt, schuurt en piept; onontkoombaar realisme, zo blijkt ook in Lebanon, is altijd een kwestie van stijl. Lebanon won de Gouden Leeuw op het Filmfestival van Venetië en Maoz werd tijdens de European Film Awards van 2010 geëerd als de ontdekking van het jaar.

Indecent Proposal (Adrian Lyne, 1993)
RTL 8, 20.30-23.00 uur.

Na zijn debuut Foxes (1980, met Jodie Foster) en de musical Flashdance (1983) werden Adrian Lyne's films zwoeler en geiler volgens de een, ranziger volgens de ander. Wie Indecent Proposal nu ziet, zal weinig begrijpen van de ophef die de film destijds veroorzaakte. Het is een simpele, brave film met een enkele naaktscène die drijft op een aardig uitgangspunt: jong stel (Demi Moore en Woody Harrelson) staat aan het begin van een mooi leven (zij makelaar, hij architect, droomhuis in de steigers) als een financiële tegenslag hen ertoe zet in Las Vegas in een klap hun zorgen achter zich te laten. Natuurlijk mislukt dat. Dan treffen ze multimiljonair Robert Redford, die een aanbod doet dat ze niet kunnen weigeren: een nacht seks met haar voor een miljoen dollar. Niet verrassend, wel onderhoudend en als in al zijn films voegt Lyne een stevige dosis moraliteit toe.

Pompeii (Paul W.S. Anderson, 2014)
Film 1 Premiere, 20.30-22.10 uur.

Waar heeft Kiefer Sutherland die maffe tongval vandaan? In Pompeii praat hij als Romeinse veldheer Corvus met een extreem opgevoerd Brits kakaccent en zó binnensmonds, dat er iets met zijn gebit aan de hand lijkt. Fascinerend. Waarom ook niet, in een film die met geloofwaardigheid niets op heeft en vooral de sexy combinatie van ingevette gladiatoren en een grommende vulkaan wil uitventen. In die opzet is Anderson (Resident Evil 1-6) geslaagd. De acteurs hebben lol, de gevechtsscènes zitten prima in elkaar en als de Vesuvius Pompeii in puin legt, ziet dat er overdonderend uit. Het verhaaltje, over een Keltische slaaf-gladiator (Kit Harington, Jon Snow in Game of Thrones) die verliefd wordt op een Romeinse prinses (Emily Browning) en in Corvus de moordenaar van zijn volk herkent, krijg je er gratis bij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden