Leasefiets brengt walhalla

Geen parkeerproblemen. Minder afhankelijkheid van het openbaar vervoer. Geen tijdverspilling meer in de file. Niet duur. En op de koop toe nog gezond voor lijf en leden en goed voor het milieu ook....

Van onze verslaggever

Wio Joustra

HEERENVEEN

Nederland lijkt klaar voor een nieuwe rage: de bedrijfsfiets. Wie werkt stapt straks op de fiets-van-de-zaak. Autotelefoon mag geen excuus zijn. Die kan op de stuurstang van de fiets worden aangebracht. Ook de fietser is bereikbaar.

Dankzij staatssecretaris van Financiën Willem Vermeend, een verwoed fietser, is de fiscus vanaf vandaag aardig voor de leasefiets. Die mag niet meer als loon in natura worden beschouwd.

Van het miljoen fietsen dat jaarlijks in Nederland wordt verkocht, verwachten de rijwielfabrikanten over twee jaar dertig procent via de werknemer aan de man te brengen. Dat heeft uiteraard nogal wat voeten in aarde. Deze maand nog richt de belastingdienst een telefonisch Fiets Informatie Punt (FIP).

Horen er accessoires bij? En zo ja, tot welk bedrag? Is regenkleding aftrekbaar? Mag de verzekering in het leasepakket worden meegerekend? Mag het onderhoud worden meegerekend? En hoe zit het met een extra veiligheidsslot? Hoeveel bedraagt de fiscale bijtelling voor de werknemer? En komen 'fietsers' die minder dan tien kilometer van de zaak wonen en derhalve geen recht hebben op een reiskostenforfait voor de nieuwe regeling in aanmerking?

Voor de fabrikanten en de detailhandel lijken gouden tijden aan te breken. Bedrijven zijn al lang geïnteresseerd in het beschikbaar stellen van fietsen aan het personeel. Maar ze werden tot nu toe steeds afgeschrikt door het ratjetoe aan fiscale regels en door de willekeur van de belastinginspecteurs.

Rijwielfabrikant 'Batavus' uit Heerenveen begon zich vier jaar geleden al op de nieuwe situatie voor te bereiden. 'Dealers die aan bedrijven wilden leveren, zochten ondersteuning, omdat ze op een heel andere markt moesten opereren. Een lastig fenomeen vanwege de ingewikkelde fiscale regels. Het ontbrak ons aan expertise', zegt verkoopleider Rob Beset.

Kernbegrip bij Batavus is het tailor-made pakket, maatwerk dat aan elk bedrijf afzonderlijk kan worden aangeboden. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen de 'woon-werkverkeer' fiets en de dienstfiets.

De woon-werkverkeer fiets kan door de werkgever aan de werknemer worden geschonken of in bruikleen worden gegeven. In het eerste geval worden de aanschafkosten in een keer als loonkosten afgeboekt. De fiscale bijtelling bij het belastbare loon van de werknemer bedraagt 150 gulden. De werkgever kan de fiets ook 'voorschieten' middels een renteloze lening. In dat geval betaalt de werknemer de aankoopprijs in een aantal termijnen aan de werkgever terug.

Bij het in bruikleen geven van een fiets kan de werkgever lineair afschrijven, omdat het gaat om bedrijfsmiddelen die geactiveerd kunnen worden. De btw kan als voorbelasting worden afgetrokken. Het in bruikleen geven van een fiets is onbelast. Na afschrijving kan de werkgever de fiets schenken of verkopen aan de werknemer. De fiscale bijtelling na drie jaar bedraagt bij schenking 150 gulden.

De dienstfiets wordt voor een speciaal doel gebruikt. Bij voorbeeld voor het verplaatsen op een bedrijfsterrein, voor het uitoefenen van het beroep, voor verplaatsingen naar klanten, voor verplaatsingen tussen filialen of voor gasten die een bedrijf bezoeken. De fiets blijft eigendom van de werkgever, kan jaarlijks worden afgeschreven en kan na de afschrijvingsperiode symbolisch aan de werknemers worden verkocht.

Batavus levert daarnaast een personal bike, een op maat gesneden dienstfiets die uitgevoerd kan worden in de eigen huisstijl van het bedrijf dat de fiets in gebruik heeft. Beset laat twee voorbeelden zien: een fiets, onder de passende naam 'Holiday', speciaal gemaakt voor gasten van Center Parcs en een fiets die 'Interliner' straks op busstations gaat verhuren als aanvulling op het openbaar vervoer.

In het frame wordt een groot en opvallend persoonlijk identificatienummer - een soort kenteken - van vijf cijfers aangebracht dat een goede beveiliging vormt tegen diefstal. En de gegevens van de fiets staan in een centrale computer vermeld.

Beset: 'Wij hebben nu via de vakhandel zo'n veertig grote projecten met bedrijven afgerond en nog een aantal kleinere. Wij verwachten hier heel veel van.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden