Late middagstrijd

Er is weer een slagveldje bij tussen de publieke en de commerciële omroep: de namiddag. Meer in het bijzonder: het blok tussen 5 en 6 uur....

Paul Brill

Maar sinds gisteren heeft Aperitivo een heuse concurrent: Middag magazine van de TROS op Nederland 2. Zelfde soort onderwerpen, zelfde uitzendfrequentie en aan huis gebracht door hetzelfde team dat voorheen verbonden was aan Lunch TV: presentatoren Mireille Bekooij en Bert Kuizenga (die elkaar afwisselen) en kok Ad Janssen. Belangrijkste verschil met Aperitivo: Middag magazine is live.

Of dat een groot voordeel is, zal de tijd moeten leren. Ik vermoed dat het kijkgedrag op dat uur van de dag nogal vluchtig is en de extra waarde van een live-uitzending daardoor beperkt. Maar feit is wel dat de eerste aflevering gisteren een stuk levendiger was dan die van de RTL-concurrent. Voornaamste gast was Gijs Scholten van Asschat, Joop Alberda werd gebeld over de voorzittersstrijd in het NOC, Miss Nederland kwam even langs, recente tv-programma's werden besproken (met 'trendanaliste' Mare Nieborg, die is overgenomen van het geflopte Nederland komt thuis) en Weekend-journalist Marc van der Linden was standby voor de onvermijdelijke royalty-babbel. Van de pittiger gespreksstijl die Kuizenga in Goedemorgen Nederland beloofde, was echter nog weinig te merken, van de jingle des te meer.

Het toeval wilde dat Aperitivo gisteren ook nog een enigszins bedrukkend onderwerp bij de kop nam: herfst-en winterdepressies. De gasten van presentatrice Myrna Goossen waren tekenaar Peter van Straaten en medisch lichtadviseur (!) Toine Schoutens, die weliswaar zelf de donkere dagen redelijk aankunnen, maar toch weinig fleur brengen in een tv-studio. Zelfs het gerecht van de dag kon de stemming niet erg opvrolijken: spitskoolrolletjes. Overigens deed Janssens selderijragout met kerrie me ook niet watertanden. Maar het betrof hier een budget-maaltijd: de grootste familie van Nederland let eens per week op de kleintjes.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden