Lassie sprong in totaal door zestig vensters

David Keel is een gelukkig man. Zijn praktijk als dokter loopt als een trein en hij heeft zich net verloofd met zijn secretaresse Peggy....

ELLEN VAN DEN BOOMGAARD

Uit het boek Groot Lexicon van de TV-series uit de fabuleuze jaren 50-60 blijkt dat met deze scène de tv-serie De Wrekers begint. Het boek bevat uiteenlopende informatie, fragmenten en songteksten van meer dan tweehonderd tv-series die in de jaren vijftig en zestig op de Nederlandse en Vlaamse tv te zien zijn geweest.

Zo blijkt Coronation Street, een serie over een buurt in Manchester, de langstlopende serie ter wereld. Ook vanuit het buitenland was de belangstelling voor het Engelse programma groot. Behalve in Amerika. Daar creëerden ze hun eigen soap in het fictieve stadje Peyton Place. Een soap vol glamour en romantiek met de dromerige Allison (Mia Farrow), de branieschopper Rodney Harrington (Ryan O'Neal) en natuurlijk de ongetrouwde dokter Rossi (Ed Nelson). Peyton Place in New England werd net zo beroemd als New York en San Francisco. Toeristische rondleidingen op de studioterreinen van 20th Century Fox waren aan de orde van de dag. Tijdens het hoogseizoen bezochten wekelijks zo'n zeventigduizend mensen het plaatsje.

Wie herinnert zich niet Ivanhoe uit die tijd? Een in de middeleeuwen gesitueerde avonturenreeks met een jonge Roger Moore, die erop stond zijn stunts zelf te doen. Hetgeen hem gekneusde handen, drie gebroken ribben en een tijdelijke black-out, na een slag op het hoofd met een bijl, opleverde. Omdat het in Engeland vaak regende, verhuisden de opnames naar Hollywood. Het Engelse kasteel moest dus nagemaakt worden: van papier-maché.

Ook politieseries (Hawaii Five-O, Mannix, Ironside) en westerns staan overvloedig vermeld. Bonanza is de eerste in dit laatste genre in kleur. De meest frequent uitgesproken zin in de serie over een vader en zijn drie zonen op de Ponderosa-ranch blijkt: 'What do we do next, Pa?' In tegenstelling tot Bonanza werd in The High Chaparral, zeg maar de Vietnamversie van Bonanza, geweld niet geschuwd. De ene na de andere indiaan rolde dood over het scherm.

Tv-series uit de jaren vijftig en zestig staan opnieuw in de belangstelling, constateert auteur Ronald Grossey. Dat komt volgens hem doordat kinderen van toen nu dertigers en veertigers zijn die volop in het actieve leven staan. 'Ze worden nostalgisch week als ze aan feuilletons uit hun kinderjaren denken.' Daarbij komt ook dat de kwaliteit van de series niet slecht is, ze steunen op een goed basisidee en bevatten sterke plots, aldus Grossey.

Hoewel? Batman is vooral camp (iets dat zo slecht is, dat het weer goed wordt). De serie blijkt uit te blinken in pure lulligheid. Wat te denken van een scène waarin Batman en Robin een aantal schurken achtervolgen. Dan springt het verkeerslicht op rood en dus wachten de helden op het voetpad tot het licht opnieuw groen wordt om de achtervolging voort te zetten.

Uiteraard krijgen ook Flipper, Skippy en Lassie een plek. Voor dolfijn Flipper, die eigenlijk Susie heette, werden vier stand-ins gebruikt om trucjes te laten slagen. In Lassie draaiden de scenario's steeds rond de volgende dialoog: Lassie: 'Waf, waf' Iemand anders: 'I think he's trying to tell us something.' Al met en al blijkt Lassie tweehonderd misdadigers aan het gerecht te hebben overgeleverd, ruim zeventig dieren te hebben bevrijd en door een kleine zestig vensters te zijn gesprongen. Maar ook Skippy mag er zijn. De kangoeroe behoedt het jongetje Sonny 91 maal voor allerlei onheil.

Een onderhoudend naslagwerk, maar een nadeel is dat het een Vlaamse uitgave betreft. Dat betekent dat in Nederland series die belangrijk zijn geweest relatief weinig aandacht krijgen. Fabeltjeskrant, Swiebertje, Pipo (Sapperdeflap) de Clown en Ja zuster, nee zuster krijgen krap een pagina tekst, terwijl aan het in Nederland onbekende Schipper naast Mathilde (Vlaams volkstoneel op tv) vier pagina's wordt besteed.

Ellen van den Boomgaard

Ronald Grossey: Groot Lexicon van de TV-series uit de fabuleuze jaren 50-60.

Van Reemst Uitgeverij: ¿ 34,90.

ISBN 90 408 0026 x.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden