Lassen, dansen en seks

Regisseur


Adrian Lyne


in 2002, in een interview met de Volkskrant.


Twee films vanavond van Adrian Lyne. Er zijn tijden geweest dat je dat niet hardop durfde te tippen. De geboren Engelsman Lyne (1941) werd gevormd in de reclamewereld voordat hij op bijna 40-jarige leeftijd debuteerde met het dik aangezette tienermeisjesdrama Foxes (met Jodie Foster). Drie jaar later volgde zijn doorbraak met de musicalfilm Flashdance (1983), vanavond te zien op RTL 8. Het zoete verhaal over het meisje Alex dat in Pittsburgh lasser is maar niets liever doet dan dansen, zou zonder één ster van naam uiteindelijk 100 miljoen dollar opbrengen - en Jennifer Beals voor enige tijd onsterfelijk maken. Dat succes was mede, of voor een groot deel, te danken aan Lyne's vermogen de dansscènes lekker gelikt (denk waterspetters in tegenlicht) vorm te geven. Gelikt is ook het woord dat bij bijna alle aspecten van de opvolger van Flashdance, Nine 1/2 Weeks, hoort. Voor die film kreeg Lyne de vrije hand en de beschikking over sterren. Hij liet Kim Basinger en Mickey Rourke het 50 tinten grijs van de 20ste eeuw opvoeren en opnieuw was zijn vormgeving zo opvallend dat een hele generatie jarenlang bij het zien van honing alleen nog maar aan de borsten van Basinger dacht.


Lyne's faam was gevestigd, maar niet bij de kritiek. Dat veranderde een klein beetje na het verschijnen van zijn volgende film, Fatal Attraction, vanavond te zien bij de Belgen. Mondjesmaat werd toegegeven dat die film, over een vrouw (Glenn Close) die zich niet opzij laat zetten na een onenightstand met een gelukkige huisvader (Michael Douglas), toch wel erg goed gemaakt en razend spannend was. Hij schopte het tot zes Oscarnominaties (geen enkele verzilverd), waaronder een voor de regie, en inmiddels geldt Fatal Attraction als een moderne klassieker. Met Indecent Proposal, Lolita en Unfaithful bleek Lyne vervolgens een filmer met een rechtlijnig oeuvre: gingen al zijn films niet over verboden seks? Bleek-ie opeens nog een auteur ook. What a feeling!


Flashdance / Fatal Attraction (Adrian Lyne, 1983/1987)


RTL 8 / Eén, 20.30-22.35 / 23.20-01.15 uur.


Nixon

(Oliver Stone, 1995) 'Hij kon je een hand geven en je op precies hetzelfde moment een mes in de rug duwen', schreef Hunter S. Thompson over hem. Richard Nixon is de geschiedenis ingegaan als een van de onbetrouwbaarste leiders die Amerika heeft gehad. De biopic die Oliver Stone over hem maakte, met Anthony Hopkins in de hoofdrol, is daarom de tegenhanger van JFK, Stones film over Kennedy, de meest geïdealiseerde president van de VS. Hopkins maakt een achterbaks en doortrapt personage van Nixon, maar ook iemand die altijd het gevoel heeft dat hij juist zelf degene is aan wie onrecht wordt gedaan. 'Als ze naar jou kijken, zien ze wat ze willen zijn', zegt hij tegen een portret van Kennedy. 'Als ze naar mij kijken, zien ze wat ze zijn.'


Canvas, 22.10-01.15 uur.


And When Did You Last See Your Father?

(Anand Tucker, 2007) Verfilming van de bestseller van Blake Morrison over de moeizame relatie tussen een vader en een zoon, waarbij het sterfbed van de eerste als vertrekpunt dient van de vertelling. In flashbacks zien we hoe vader (Jim Broadbent) en zoon (gespeeld door Colin Firth en Matthew Beard) kibbelend en vechtend met elkaar door het leven zijn gegaan. Dat de zoon, een egocentrische schrijver, uiteindelijk tot inzicht komt, mag niet heel erg verbazen, maar wordt niet uitgespeeld als grootste finale, wat de balans van dit prima geacteerde drama naar de goede kant doet uitslaan.


Nederland 2, 23.15-00.39 uur.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden