Langs rivier moet in Rotterdam 'compleet andere stad' ontstaan Maas weer centraal in nieuw stadsplan

Rotterdammers zijn geen hartstochtelijke fietsers. Op hun tweewieler leggen zij maar de helft af van de afstand die inwoners van Amsterdam en Utrecht jaarlijks fietsen....

Van onze verslaggever

Hans Horsten

ROTTERDAM

Het is slechts een klein, maar concreet detail uit Ruimtelijk Plan 2010; de opvolger van Het Nieuwe Rotterdam uit 1985.Dat scenario werd indertijd als een sensatie ervaren: met projecten als de Kop van Zuid, de uitbouw van het centrum en de hoogbouw-boulevard langs het Weena kreeg Rotterdam een kosmopolitische smoel. De havenstad ging weer met het aangezicht naar de rivier leven.

Ruimtelijk Plan 2010 oogt minder spectaculair en schetst in enkele ruwe lijnen hoe het na het millennium in Rotterdam verder moet. Zoals elke structuurnota wemelt het in deze toekomstvisie ook van abstracties en open deuren. Er is immers in Nederland geen stad te noemen die níet over wijken van waarde, betrokken burgers, een sterke lokale economie en een ondernemende overheid wil beschikken.

De Maas die Rotterdam zijn status als wereldhaven geeft maar het sociaal in tweeën splijt, speelt opnieuw een centrale rol in de toekomstige ontwikkeling van de stad. 'Onze kans ligt aan de rivieroevers. We hebben lange tijd nodig gehad om daarvan doordrongen te raken, maar nu komt dat centrum aan de rivier er ook. Langs het water ontstaat de komende jaren een compleet andere stad', zegt J. Schrijnen, hoofd ruimtelijke ordening bij Stedebouw en Volkshuisvesting van de gemeente.

Daarbij hoort ook een verdere opwaardering van Rotterdam-Zuid, dat economisch nog altijd sterk achterblijft bij de rest van de stad. De Kop van Zuid - de bebouwing van de braakliggende havengebieden op de linker-Maasoever - is in de visie van wethouder J. Kombrink slechts de opmaat tot een verdere profilering van dat gebied.

Stedebouwkundige Riek Bakker, die aan de wieg stond van de plannen voor de Kop van Zuid, gaat nu onderzoeken hoe de rest van Rotterdam-Zuid een krachtig profiel kan krijgen. 'Vervolg op Zuid', aldus Kombrink.

Bij dat proces hoort ook het publieke en politieke debat over een derde stadsbrug dat recent is ontstaan. Heeft Rotterdam, kort na de totstandkoming van de Erasmusbrug, behoefte aan een extra oeververbinding om beide stadsdelen nog sterker aan elkaar te knopen en op welke plek tussen Kralingen en Feijenoord moet deze overspanning komen?

Zeven stedebouwkundige bureaus hebben in studies en impressies antwoord gegeven op deze vragen. Volgende week worden hun bevindingen publiek gemaakt in het Nederlands Architectuur Instituut.

Twee zwakke punten blijven het Rotterdamse gemeentebestuur frustreren: alle verstedelijking ten spijt is er is nog altijd geen alternatief gevonden voor de dalende werkgelegenheid in de haven. Daarnaast slaagt de stad er niet in Rotterdam als aantrekkelijke woonstad voor het voetlicht te brengen.

Daarvoor zijn voldoende oorzaken aan te geven. Het aantal milieuklachten groeit al tien jaar sterk. Uit recente onderzoeken van de GGD blijkt dat veel inwoners van Rotterdam het leefklimaat in hun stad als ongezond ervaren. Om die reden gaat de GGD voortaan plannen van de gemeente toetsen op de effecten voor de gezondheid . 'Wat heb je aan een nieuwe weg als je daarmee tegelijk allerlei normen voor lawaai en stank overschrijdt?', aldus Kombrink.

Dat wringt des te meer omdat de komende jaren rond Rotterdam hard zal worden gewerkt aan een enorme uitbreiding van het spoor- en wegennet. In het zuiden van de stad wordt de A 15 verbreed. Parallel hieraan gaat de Betuwelijn lopen.Het Centraal Station zal een metamorfose ondergaan ten behoeve van de hogesnelheidstrein naar Schiphol-Amsterdam. Experimenten met ondergronds bouwen en dubbel ruimtegebruik moeten de overlast die hierdoor ontstaat tot aanvaardbare proporties terugbrengen.

Dat kan onder meer door het 'overkappen' van snelwegen op de Rotterdamse ring met kilometersbrede landschapsparken. Op het moment onderzoekt Rijkswaterstaat of dit mogelijk is bij de A 13 ter hoogte van Overschie. De bevolking van deze Rotterdamse deelgemeente wordt al jaren geplaagd door geluidsoverlast van langsrazend verkeer. Voor de A 15 zijn de plannen nog ambitieuzer. Een groene promenade van vijf kilometer over deze weg moet Rotterdam-Zuid met de nieuwe Vinex-locatie Carnisselanden verbinden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden