Langere wachttijd asielzoekers door logistieke problemen IND

De afhandeling van asielprocedures stokt door logistieke problemen. Terwijl tienduizenden mensen in de opvang met smart wachten op hun IND-interviews, worden bij het aanmeldcentrum in Ter Apel te weinig asielzoekers aangeleverd. De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) heeft daarom de afgelopen weken uitzendkrachten, tolken en asieladvocaten naar huis moeten sturen.

Vluchtelingen arriveren bij registratielocatie Beeld anp

Onlangs schreef staatssecretaris Dijkhoff van Justitie in een brief aan alle wachtende asielzoekers dat het door drukte waarschijnlijk een half jaar duurt voor zij aan de beurt zijn bij de IND. Maar naar nu blijkt wordt de beschikbare capaciteit bij de IND niet volledig benut.

Het gaat mis bij het aanleveren van asielzoekers bij de aanmeldcentra. Er worden minder mensen gebracht dan er op een dag geholpen kunnen worden. Daardoor hebben IND-medewerkers volgens hoofddirecteur Rob van Lint soms 'even niets om handen'.

Volgens Van Lint is het probleem een gevolg van de overvolle opvanglocaties verspreid over het land. 'Normaal kwamen asielzoekers aan in Ter Apel, en werden ze van daaruit verspreid over centra dicht bij de plaats waar de IND hen zou horen. Nu kan het voorkomen dat een asielzoeker ergens in Noord-Holland is ondergebracht. Dan is het natuurlijk onhandig om in Zevenaar de interviews te moeten doen.'

Hoofddirecteur IND Rob van Lint Beeld Jiri Buller

Ingewikkeld proces

Er wordt volgens de IND hard gewerkt aan een oplossing.

Het logistieke proces om asielzoekers van hun opvanglocatie de procedure in te leiden is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de IND en het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). Het COA regelt het busvervoer tussen de opvang en de interviewlocaties van de IND. Een woordvoerder van het COA was vrijdag niet beschikbaar voor telefonische uitleg, maar laat per sms weten dat het 'een ingewikkeld logistiek proces is' en dat 'als er een bus in de file staat, pech krijgt of te laat vertrekt, dit al consequenties heeft voor de planning'.

Normaliter werkt de IND volgens het 'first in, first out'-principe: wie het eerst in Nederland is gearriveerd, is ook het eerst aan de beurt in de asielprocedure. Door de logistieke chaos wordt dat uitgangspunt nu af en toe losgelaten, wat bij asielzoekers soms onduidelijkheid schept. Zij zien mensen die twee maanden later in Nederland kwamen soms eerder aan de beurt zijn bij de IND.

'We doen dat niet om dat we dat leuk vinden', zegt Van Lint, 'maar omdat we elke dag zo veel mogelijk mensen willen horen. Dan moet je op de koop toe nemen dat iemand later aan de beurt is dan eigenlijk zou moeten.'

Lees hier het interview met IND-directeur Rob van Lint (+)

'We weten dat er momenteel te weinig asielzoekers worden aangeleverd. We zijn heel hard bezig met een oplossing'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.