Nieuws Openbaar vervoer

Langere trein tussen Amsterdam en Utrecht tegen overvolle coupés

Vanaf najaar 2019 moeten langere treinen tussen Amsterdam en Utrecht soelaas bieden voor overvolle rijtuigen. Op één van de drukste sporen van het land komt ruimte voor tweehonderd extra zitplaatsen. Dat heeft het ministerie van Infrastructuur donderdag bekendgemaakt.

Reizigers verdringen zich voor de openstaande deuren van een trein op het centraal station van Amsterdam. Op het traject tussen Amsterdam en Utrecht komen extra zitplaatsen vanwege toenemende drukte. Beeld Hollandse Hoogte

Nu bestaan de treinen op het traject uit tien rijtuigen, straks moeten dat er twaalf zijn. Voor de langere trein is een aanpassing op station Nijmegen nodig, waar de treinreizen naar Schiphol beginnen en eindigen. Die aanpassing zou er eigenlijk pas over drie jaar komen, maar de ingreep wordt door spoorbeheerder ProRail vervroegd op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en de provincie Gelderland.

Volgens staatssecretaris Van Veldhoven (D66) van Infrastructuur is de extra ruimte hard nodig. ‘Het aantal treinreizigers groeit hard. De trein is dus voor steeds meer mensen aantrekkelijk, maar we moeten er alles aan doen om dit zo te houden. Want staan in de trein doet iedereen natuurlijk het liefst zo min mogelijk’, aldus Van Veldhoven in een persbericht.

Het gaat om een tijdelijke oplossing. NS en ProRail zijn van plan om de komende jaren meer treinen per uur te laten rijden op de drukste delen van het spoor. Daarvoor is de aanleg van een extra perron op station Nijmegen nodig, evenals een doortrekking van de perrontunnel en een uitbreiding van het aantal opstelplekken voor treinen die stilstaan. 

De werkzaamheden moeten plaatsvinden tussen 2022 en 2026. Door volgend jaar langere treinen in te zetten, worden reizigers op het drukke traject al ruim voor die tijd ontzien.

Het wordt steeds drukker op het spoor

Het wordt nog drukker op het bomvolle Nederlandse spoorwegennet. ‘We lopen tegen de grenzen aan’, zei Wouter van Dijk, directeur vervoer en dienstregeling van ProRail, in augustus tegen de Volkskrant.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.