Lange wachtrijen Schiphol gevolg van te weinig personeel

De fikse wachtrijen van de afgelopen dagen op Schiphol hebben te maken met de vorige week geopende nieuwe controlepunten op Schiphol. De beveiligingsbedrijven die de luchthaven daarvoor in dienst heeft, bleken gisteren te weinig personeel op de drie controlepunten te hebben ingeroosterd. Schiphol stelt dat het probleem inmiddels is opgelost, maar volgens vakbond FNV is sprake van een hardnekkiger probleem.

Drukte bij de Schengen check in-balies en controlepunten op Schiphol. De vele tientallen controlepunten aan de gates zijn komen te vervallen. In plaats daarvan zijn er op Schiphol nu grote centrale controlepunten waar passagiers door de beveiliging moeten. Beeld null
Drukte bij de Schengen check in-balies en controlepunten op Schiphol. De vele tientallen controlepunten aan de gates zijn komen te vervallen. In plaats daarvan zijn er op Schiphol nu grote centrale controlepunten waar passagiers door de beveiliging moeten.

Het leek gisteren wel de drukste dag van het jaar, en dat terwijl de grote vakantie nog lang niet is begonnen. Wachttijden van soms meer dan drie kwartier voor de controlepunten op Schiphol veroorzaakten flink wat ergernis bij reizigers. Zaterdag was het ook al drukker dan normaal. 'Bizarre wachttijden', 'Wat een puinhoop' en meer van dergelijke reacties waren op sociale media te lezen.

Via diezelfde sociale media bood de luchthaven gisteren excuses aan, al moest toen de oorzaak nog worden gevonden. Inmiddels heeft Schiphol ontdekt wat er aan de hand was. Woordvoerder Jeroen Bos: 'Schiphol heeft beveiligingsbedrijven ingehuurd voor de bezetting van de controlepunten. Gisteren waren daar duidelijk te weinig mensen aanwezig voor het aantal reizigers.' Zondag reisden 182.000 reizigers via Schiphol naar hun bestemming. Vandaag zullen dat er zo'n 177.000 zijn. Volgens Bos moet 'koste wat kost' worden voorkomen dat er weer lange rijen ontstaan. 'Er staat nu weer genoeg personeel voor het aantal reizigers.'

Schiphol zegt niet te schrikken van het hoge aantal, zo vroeg in het seizoen. 'Nee, er zit nog altijd groei in het aantal reizigers; we hadden het wel verwacht. We zijn nu met de beveiligingsbedrijven in gesprek over de bezetting van de controlepunten.'

FNV
De vakbond FNV Beveiliging is niet verrast door de problemen op Schiphol. 'Wij waarschuwen hier al langer voor', zegt een woordvoerster. De luchthaven besloot namelijk dat de beveiligingsbedrijven met 20 procent minder personeel afkonden dankzij de nieuwe controlepunten. Maar de stroom reizigers wordt niet minder, dus waarom zou je dezelfde werkzaamheden dan met minder personeel aankunnen?'

De werkbelasting van de beveiligers is door de vermindering van het personeel flink toegenomen, stelt de bond. 'Er zijn ook al kortere pauzes ingesteld. En dan krijgen ze nu natuurlijk ook nog te maken met boze reizigers. Het is een lastige situatie voor ze momenteel.' De FNV zegt de situatie in de gaten houden en hoopt dat er sprake is van kinderziektes.

Een van de vijf nieuwe centrale controlepunten Beeld null
Een van de vijf nieuwe centrale controlepunten

'Even wennen'

Vakantiegangers op Schiphol was beloofd dat ze voortaan nog maar maximaal tien minuten in de rij hoefden te staan voor de veiligheidscontrole. 'Het was een enorme operatie en het is nu even wennen voor iedereen', verklaart de Schiphol-woordvoerder de kinderziektes. Maar het wordt echt beter.'

Vóór de complexe verbouwing die twee jaar duurde, gaven passagiers voor niet-Schengenlanden hun koffers af bij de incheckbalie, gingen zij door de paspoortcontrole en moesten zij bij het instappen weer in de rij voor een veiligheidscontrole aan de gate. In wachtruimtes moesten reizigers vervolgens wachten totdat alle reizigers van de vlucht waren doorgelicht. Daarna mocht men pas het vliegtuig in. Maar door de komst van grotere vliegtuigen en strengere regels voor het checken van passagiers werden de wachtruimtes bij de gates te klein.

null Beeld null

Drie gebieden

Nu gaan alle passagiers direct na het inchecken door de controle in een van de drie centrale beveiligingsgebieden. Daarna mag worden rondgehangen in één van de drie lounges met winkels en restaurants, totdat de maatschappij oproept dat het boarden gaat beginnen. En uiteindelijk wordt het allemaal nog geavanceerder en sneller, belooft Schiphol. Over enkele jaren mogen zelfs laptops en flesjes in de tas blijven.

Toch was het voor veel reizigers gisteren niet prettig in de nieuwe moderne ruimtes. 'Bizarre, echt heel bizarre wachttijden voor het controlepunt', schreef een vrouw op Twitter. 'OMG, wat een puinhoop', schreef een ander. Sommige klagers wezen met een beschuldigende vinger naar de Koninklijke Marechaussee, maar Schiphol zegt dat die er in ieder geval niets aan kon doen. 'Nee, de problemen waren bij de controle van de handbagage en de tickets. De marechaussee verzorgt de grenscontrole. Dan hebben we ook nog de douane, die staat bij de bordjes to declare/nothing to declare.'

De reizigers die tijdens de drukke vakantiedagen in juli en augustus via Schiphol op reis gaan, hoeven zich geen zorgen te maken, belooft de luchthaven nu vast. Op de drukste dagen, vaak de weekenden van eind juli en begin augustus, gaat het om nog hogere aantallen van zo'n 200.000 reizigers per dag.

null Beeld null
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden