Landen moeten werknemers (tijdelijk) kunnen beschermen

Vrij verkeer van personen is verstandig, maar landen moeten werknemers (tijdelijk) kunnen beschermen.

Een taxichauffeur in Zagreb, Kroatië. Beeld anp

Truckchauffeurs zijn het belangrijkste symbool geworden van de onverenigbare verlangens van de Europese Unie. Aan de ene kant wil Europa de economie vooruit helpen door zijn inwoners toe te staan te werken waar ze maar willen, aan de andere kant wil het voorkomen dat uiteindelijk alleen nog maar Oost-Europese chauffeurs door Europa rijden, omdat die nu eenmaal veel goedkoper zijn.

Het tweede verlangen wordt steeds sterker. PvdA-leider Lodewijk Asscher verhief de concurrentie op de Europese arbeidsmarkt tot belangrijkste thema in de verkiezingen en ook een liberaal als de Franse president Macron heeft gezegd bovenal te geloven in een Europa dat zijn inwoners beschermt. En daarbij past niet dat truckchauffeurs of andere werknemers aan de onderkant van de arbeidsmarkt voortdurend moeten vrezen dat hun baan wordt ingenomen door een Oost-Europeaan.

De jongste discussie draait om de cabotage, het recht van truckchauffeurs na afloop van een internationaal transport nog wat ritjes uit de voeren in het land van aankomst. Daarmee zijn ze concurrent van nationale vervoersbedrijven. Om die concurrentie te beperken mogen ze het straks nog maar vijf dagen doen, en als ze per maand langer dan drie dagen in een ander land werken, moeten ze die dagen bovendien volgens de lokale normen worden beloond.

Een redelijk voorstel lijkt het, maar linkse politici hebben er weinig vertrouwen in. Hoe gaat de Europese Unie dit allemaal controleren? Transportbedrijven blijken elke keer erg handig in het omzeilen van de Brusselse regels.

Lodewijk Asscher. Beeld anp

Een van de eersten die inzagen dat de komst van al te veel Oost-Europeanen tot instabiliteit kon leiden was Gerhard Schröder, Duits bondskanselier van 1998 tot 2005. Toen de Europese Unie in 2004 werd uitgebreid met Oost-Europese landen, bepleitte hij met succes dat het vrije verkeer van personen pas in 2010 zou ingaan.

Veel economen vonden hem toen hopeloos conservatief. Neem een voorbeeld aan Groot-Brittannië, werd gezegd. Dat laat direct Oost-Europeanen toe en heeft er slechts profijt van. Inmiddels weten we dat de irritatie over de Oost-Europese immigratie in Groot-Brittannië zo hoog opliep dat de Britten in meerderheid kozen voor een Brexit.

Het is zaak dit in andere lidstaten te voorkomen. Vrij verkeer van personen is prima en zelfs verstandig, zolang landen voldoende tijd krijgen zich aan te passen en de ruimte krijgen hun werknemers - soms tijdelijk - te beschermen.

Gerhard Schroder. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden