Landelijke Eenheid politie heft snelwegpolitie op

De Landelijke Eenheid van de politie heft het 'team verkeershandhaving' op. De 'snelwegpolitie' bestaat uit een team van twintig agenten dat in speciaal uitgeruste auto's gericht op zoek ging naar zogenoemde verkeershufters. 'Per 1 januari bestaat dit team niet meer', bevestigt de Eenheid tegenover de Volkskrant.

Beeld ANP

De twintig agenten deden hun werk goed, maar het speciale project 'team verkeershandhaving' is na twee jaar 'simpelweg afgelopen', zegt woordvoerder Ed Kraszweski van de Nationale Eenheid. De agenten gaan per 1 januari deel uitmaken van de Dienst Infrastructuur, die in totaal uit circa 1300 agenten bestaat.

De politie verwacht vanuit deze dienst een grotere bijdrage aan de verkeersveiligheid te leveren dan met het losse team van twintig agenten die op pad gingen. Zij verrichtten 11 duizend aanhoudingen per jaar.

De Tweede Kamer wil opheldering over het verdwijnen van de snelwegpolitie. Volgens verantwoordelijk minister Melanie Schultz (Infrastructuur en Milieu, VVD) wil het ministerie van Veiligheid en Justitie de aanpak van verkeershufters 'op een andere manier organiseren' en zodoende meer aanhoudingen te verrichten.

Speciale aandacht voor appen en bellen achter het stuur

Het team van twintig agenten ging met speciale auto's de weg op, op zoek naar verkeershufters. Zij hadden een kort lijntje met Rijkswaterstaat, die de agenten instrueerde naar bepaalde plekken te rijden waar extreem veel verkeersovertredingen plaatsvonden. Ook assisteerde de snelwegpolitie bij speciale verkeerssituaties zoals die bij de Merwedebrug vorige maand. De agenten moesten ervoor zorgen dat vrachtwagens niet over de beschadigde brug reden.

Aan deze gerichte taken komt dus een einde. Dit betekent niet dat automobilisten nu ongestoord kunnen bumperkleven of whatsappen achter het stuur, benadrukt Kraszweski. 'De Dienst Infrastructuur gaat juist meer aandacht besteden aan wat we 'afleiding achter het stuur' noemen: appen en niet-handsfree bellen dus.'

De politie blijft ook 'volop in het verkeer aanwezig', maar over een precieze invulling hiervan bestaat nog geen uitsluitsel. Wel is duidelijk dat de politie mobiele flitsteams, die op snelheid controleren, blijft inzetten langs de snelweg.

De verkeerscontrole bij de Merwedebrug leidt tot verkeerschaos. Veel, vooral buitenlandse, vrachtwagenchauffeurs volgen de borden voor de brug niet en moeten op het allerlaatste moment van de weg worden gedirigeerd door de politie. Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden