Landaanwinning kan plaats bieden aan veertigduizend woningen 'Eiland' voor Zuidhollandse kust haalbaar

Een nieuw stuk land voor de kust tussen Hoek van Holland en Scheveningen is technische en financieel haalbaar. Op dit 'eiland' kunnen veertigduizend woningen worden gebouwd....

Van onze verslaggeefster

DEN HAAG

Dit blijkt uit het donderdag verschenen conceptplan Kustlocatie Hoek van Holland - Scheveningen dat de stuurgroep met dezelfde naam presenteerde. Het is opgesteld op verzoek van de ministers Jorritsma van Verkeer en Waterstaat, De Boer van VROM en de provincie Zuid-Holland.

Al in 1982 ontwikkelde ir Waterman een plan voor de uitbouw van de kust. Het nieuwe aspect van het gisteren gepresenteerde plan, is dat er tussen de huidige kust en de landaanwinning een binnenmeer is geprojecteerd.

Of de kustlocatie er ook komt, moeten de politici de komende jaren uitmaken. J. Wolf, gedeputeerde voor Ruimtelijke Ordening en Milieu in Zuid-Holland, stelde dat er behoefte is aan extra ruimte in de Randstad. 'Aanleg van de kustlocatie kan voorkomen dat in het Groene Hart moet worden gebouwd.'

Het nieuwe stuk land is pas na 2005 nodig volgens Wolf. Tot die tijd moeten de benodigde woningen op de Vinex-locaties (Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra) worden gebouwd. 'We moeten nu geen concurrentie aangaan met die Vinex-locaties', zegt Wolf.

In de stuurgroep zitten vrijwel alle partijen die belang hebben bij de kustlocatie. De ministeries van Verkeer en Waterstaat, VROM, de provincie, de gemeenten Hoek van Holland en Rotterdam, Haaglanden, en de Stichting Nieuw-Holland (van bouwondernemingen en banken). Gedurende de acht maanden van hun onderzoek ontstond er volgens J. Zegering Hadders van de Stichting Nieuw-Holland steeds meer enthousiasme voor de kustlocatie. 'Die heeft Nederlandse allure en dat kun je marketen. Het geeft 170 duizend mensjaren werk.'

Bij de presentatie stelde D. Bhalotra, directeur van het stedebouwkundig bureau Kuiper Compagnons en lid van de stuurgroep, dat het plan gefaseerd uitgevoerd kan worden. Men kan bij Scheveningen beginnen, in de tweede fase bij Hoek van Holland en dan naar het midden toe werken.

Eerst wordt een duindam aan de buitenkant gemaakt. Daardoor ontstaat het binnenmeer. 'Door pas land uit het binnenmeer te tillen als men toe is aan de bouw van woningen, kan men de kustlocatie geleidelijk aan opzetten.' Met het geld uit de uitgifte van grond voor de woningbouw kan men een volgend stuk land opspuiten. 'Zo wordt werk met wonen gemaakt', zei Bhalotra.

De lengte van de kustlocatie bedraagt 17 kilometer, de breedte 2,7 kilometer inclusief het binnenmeer. Het gaat om vierduizend hectare grond. Er komen woningen op acht plaatsen, die namen dragen als Zeestad-buiten, Zonnestad, Hofdorp en Tuindorp. Er komen campings, een expocentrum en veel stranden.

Voor alle leefstijlen wordt gebouwd, aldus het rapport. In Zonnestad is ruimte voor ambassades en internationale instellingen en onderzoeks-instituten. Sommige woningen worden in hout uitgevoerd, andere liggen deels onder de grond en zijn met aarde bedekt. 'Half ondergronds vormen ze een geheel met het landschap'. 30 Procent van de woningen moet gebouwd worden voor mensen met een laag inkomen.

Er is veel zand nodig voor de landaanwinning en dat moet vooral op de zeebodem worden gevonden.

Aangezien er ook veel zand nodig is voor het opspuiten van de tweede Maasvlakte, moeten beide projecten op elkaar worden afgestemd. Uit de studie is gebleken dat een duindam het goedkoopste is. Deze dam moet elk jaar met zand worden aangevuld om de afslag tegen te gaan. Dit kost 3,5 miljoen gulden per jaar.

Voor deze dam is 189 miljoen kubieke meter zand nodig. De duindam kan een flinke storm aan en is afgestemd op een ongunstig scenario waarbij maximale rijzing van de zeespiegel 1,5 meter per eeuw bedraagt. Toch is nog ruimte gereserveerd voor een tweede rij duinen, waardoor de kustlocatie ook veilig is na twee eeuwen stijging van de zeespiegel. Die twee rij wordt pas later aangelegd en zit niet in de berekening van de kosten.

Voor de landaanwinning achter de duindam en de infrastructuurdam, waarop openbaar vervoer en wegen worden gebouwd, is nog eens 164 miljoen kubieke meter zand nodig.

Het huidige strand langs de kust ondergaat weinig invloed meer van eb en vloed als de kustlocatie er ligt. Het binnenmeer met een inlaat van zeewater bij Scheveningen en een uitlaat bij Hoek van Holland heeft een geringe getijdewerking. Er zal dan ook veel minder zout op de huidige duinen terechtkomen. Daardoor raakt het strand begroeid. Dit gaat lijken op duinvalleien met schorren zoals die ook in Zeeland zijn ontstaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden