Commentaar

Lagere snelheid voorkomt veel ellende

Beeld anp

Weegt het geluksgevoel van de hardrijder op tegen het desastreuze effect van de aanrijdingen?

Toen het kabinet dit jaar weer een paar 130-trajecten op de snelweg opende en premier Rutte de vraag kreeg of hij zich dan geen zorgen maakte om het milieu, permitteerde hij zich een grapje: 'Als je sneller rijdt, vervuil je per definitie minder omdat je sneller op je bestemming bent.'

Dat niet iedereen erom kon lachen, heeft waarschijnlijk iets te maken met het feit dat de VVD al jaren de indruk wekt het debat over de snelheid niet helemaal serieus te nemen. Nadat de Volkskrant woensdag de alarmerende evaluatie van de ongevallencijfers van drie opeenvolgende jaren publiceerde, liet VVD-minister Schultz achteloos weten dat cijfers over één jaar haar niets zeggen. Einde discussie.

Wanneer is dat eigenlijk in de VVD geslopen? In de jaren '80 drong de partij ook aan op verhoging van de grens van 100 km, maar toen speelde veiligheid juist een grote rol. Bij gebrek aan handhaving sloeg iedereen die oude limiet in de wind en niet zo'n beetje ook: op de A12 bij Harmelen werd gemiddeld 146 km/u gereden. In de spits.

Verhoging van de limiet naar 120 km in combinatie met een strikt handhavingsbeleid, moest de gemiddelde snelheid omlaag brengen en de veiligheid omhoog, redeneerde VVD-minister Kroes: 'Men lapt de regels aan zijn laars en dat kan zo niet doorgaan.' In de jaren daarna werd ook het milieu medebepalend voor snelheidsbeperkingen.

In de operatie-130 daarentegen is er eigenlijk maar één argument dat steeds terugkeert: een hogere snelheid sluit beter aan bij het geluksgevoel van de weggebruiker. In VVD-jargon: 'De mensen willen het graag en waarom zou je het dan niet doen?'

Bijvoorbeeld omdat het leidt tot meer luchtvervuiling, meer brandstofverbruik en meer geluidsoverlast. Dat spreekt allang niemand meer tegen. Wat wél steeds wordt betwist is de afname van de verkeersveiligheid, terwijl de nieuwste cijfers duidelijk zijn: 10 procent van de ongelukken op de 130-wegen is fataal voor minstens één betrokkene, op de 100 km-wegen is dat slechts 2 procent.

De snelheid omlaag brengen kan veel ellende voorkomen. Zoals in Noorwegen, de onbetwiste Europees kampioen verkeersveiligheid, waar de limiet 110 is.

En dan zijn de Noren ook nog eens gelukkiger dan wij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden