Lady Gaga, óók op z'n Koreaans

Door

Elke dag één videoclip, zo begon Job de Wit bijna een jaar geleden. De aanleiding was een verontrustende aankondiging van auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra. Bloggers zouden voortaan moeten betalen om YouTube-filmpjes op hun site te plaatsen (embedden): 130 euro voor zes filmpjes. Slecht plan, vond De Wit, freelance muziekjournalist. Geen enkele blogger zou betalen, dus zou dit het einde hebben betekend voor talloze muziekblogs.


Protesteren hielp, want Buma/Stemra krabbelde terug. En Job de Wit had een idee om zijn ingeslapen weblog nieuw leven in te blazen: elke dag een nieuwe, mooie, bijzondere of spraakmakende videoclip posten. Die frequentie bleek te werken: het bezoekersaantal verveelvuldigde. Voor de digitale betaalzender Xite (te ontvangen via UPC en online) stelt De Wit nu een selectie van 22 mooie clips samen, die wekelijks wordt uitgezonden.


Met elke dag bedoelt De Wit ook écht elke dag. 'Ik struin muzieksites af en ik ben dit jaar niet met vakantie geweest. Niet om die reden, hoor.' Volgend jaar gaat hij door, maar niet meer met de keiharde belofte van elke dag een nieuwe clip.


Muziekzender TMF verdwijnt uit het basispakket en MTV zendt tegenwoordig vooral Amerikaanse realityprogramma's uit, en nauwelijks nog clips. 'Het is simpel: ze zullen daar hogere kijkcijfers mee halen', zegt De Wit. Waar jongeren tot vijftien jaar geleden nog soms uren moesten wachten tot de nieuwe Take That of Madonna werd uitgezonden, is dat nu anders. 'Niemand is meer bereid om eerst naar vier stomme nummers te kijken in de hoop dat er daarna iets leuks komt. Je kijkt gewoon op YouTube.'


Aan clips wordt over het algemeen minder geld besteed dan in de jaren negentig, zegt Wit, maar toch floreert het genre. 'Met een mooi filmpje kun je, als onbekende band, een relatief groot online publiek bereiken.' Het bekendste voorbeeld is de band OK Go, die zonder hun clips nooit zo bekend waren geworden als ze nu zijn (zie hiernaast). De Wit: 'Ik zag ze op Lowlands, maar hun muziek is een stuk minder goed dan hun videoclips.'


Voor het weblog van De Wit maakt dat niet uit. 'Ik kijk alleen naar de kwaliteit van de clip. Ik moet geboeid zijn, van begin tot eind. Maar een toffe video met slechte muziek kom ik zelden tegen.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden