Lachend bij de pomp dankzij die gastank

Dure benzine doet particulieren weer overstappen op lpg. 'Het verschil merk je niet, gegarandeerd.'

WEZEP - In de garage van Henk Boertien boort een monteur een gat in de achterbumper van een Kia Sorento. De zwarte SUV staat op de brug, waardoor de bodemplaat goed zichtbaar is. Het compartiment voor het reservewiel is leeg. Naast de brug staat een zwarte donutvormige lpg-tank. 'Die monteren we straks op de plek van het wiel', verklaart Boertien - goedgehumeurd en met grijze krulsnor - de handelingen van de monteur. 'In het gat komt de nieuwe tankdop.'


Lpg is terug van weggeweest. Nu een liter benzine bijna 2 euro kost, neemt de belangstelling voor autogas weer razendsnel toe; in het eerste kwartaal steeg de vraag met 94 procent. De verklaring voor deze stijging ligt voor de hand. Een liter lpg is een euro goedkoper dan een liter benzine, terwijl een auto op benzine slechts 20 procent zuiniger rijdt. Met andere woorden: de eigenaar van de zwarte Kia tankt straks 80 cent per liter goedkoper. Bovendien stoot hij minder CO2 uit.


Hij hoeft niet eens zoveel te rijden om zijn investering terug te verdienen. Afhankelijk van het type auto kost de inbouw van een lpg-installatie 1.500 tot 2.200 euro. In het kantoortje boven de garage pakt Boertien een rekenmachine. 'Zeg dat de installatie 2.000 euro kost', Boertien tikt in, 'dan moet je 2.500 liter lpg tanken om de installatie terug te verdienen.' Hij rekent met een gemiddeld verbruik van één op veertien. Wie nog drie jaar in de auto rijdt, kan dan al lachend tanken bij nog geen 12 duizend kilometer per jaar. Bij een hoger brandstofverbruik gaat het nog sneller.


Na de inbouw stijgt de wegenbelasting, afhankelijk van het gewicht van de auto, maximaal enkele honderden euro's per jaar. Dit valt bij gemiddeld gebruik in het niet bij het voordeel aan de pomp.


Nagenoeg iedere benzineauto kan worden uitgerust met een lpg-installatie. Boertien moet lachen om de suggestie dat de tank kofferruimte in beslag zou nemen. 'Dat was vroeger', grinnikt hij. Boertien heeft ringtanks - van ruwweg 50 tot 100 liter - voor elk type auto. Wel moet de automobilist zijn reservewiel opofferen. Boertien: 'Als je een bandenreparatiesetje koopt, heb je geen reservewiel nodig.' Wie lek rijdt, kan dankzij een spuitbus doorrijden tot een garage. De tank is niet de enige verbetering sinds de hoogtijdagen van autogas in de late jaren tachtig en negentig. Dankzij moderne boordcomputers verliezen auto's op lpg niet langer aan vermogen. Boertien garandeert dat de bestuurder het verschil met benzine niet merkt.


De rust in de werkplaats wordt verstoord door het geloei van een donkerblauwe Mercedes van vrij recente datum. De boordcomputer is verbonden met een laptop. Een monteur trapt het gaspedaal diep in om de carburateur te kalibreren. De achterbak en de deuren van de Mercedes staan open. Behalve een extra knopje naast het dashboard en een extra tankdop is er geen spoor van de lpg-installatie te bekennen.


Tanken beter dan fakkelen

Lpg komt vrij bij de winning van aardolie en aardgas. Auto's op lpg stoten zo'n 9 procent minder CO2 uit dan op auto's op benzine. Het is niet het enige milieuvoordeel van lpg. Juist omdat lpg een afvalproduct is, wordt het gas vaak afgefakkeld. Voorstanders van lpg zien het autogas om die reden als relatief schone brandstof, omdat het sowieso wordt verbrand. Bovendien kan veelvuldig gebruik van lpg het moment uitstellen waarop de wereldolie- en gasvoorraden opraken.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden