Lachen voor het goede doel

De komiek lijkt opnieuw door te breken op televisie. In de Nacht van de Lach zijn ze volop te zien....

NIETS is zo dodelijk voor humor als vooraf verklappen dat het leuk is. Of de titel Nacht van de Lach een gelukkige is, moet vanavond nog maar blijken. Hans Dorrestijn, Jack Spijkerman, Ronald Giphart, Mylène d'Anjou, Freek de Jonge, Karin Bloemen en nog een groot aantal cabaretiers en artiesten spannen zich belangeloos in voor wat maar alvast 'het leukste evenement van het jaar' wordt genoemd. De KRO zendt het drie uur durende programma rechtstreeks uit op Nederland 1. Doel: aandacht vragen en donateurs werven voor de stichting CliniClowns, de instelling die kinderen in ziekenhuizen trakteert op clownsbezoek en ander vertier.

Zieke kinderen een lach bezorgen - je kunt er onmogelijk tegen zijn. Misschien dat daarom de respons van de artiesten zo 'onverwacht groot' was, volgens Erik Holman, bedenker en producent van het evenement. Wat ze precies gaan doen, staat nog niet vast. 'De avond mag in elk geval geen tranentrekkerij worden', zegt Holman. Natuurlijk zijn er naast de optredens wel de onvermijdelijke, wervende filmpjes, maar ook die zullen niet tot doel hebben de tranenstroom op te wekken. Wel zijn bijvoorbeeld verslagen te zien van de stage die Hans Kesting en Niek Barendsen liepen als Cliniclown. Dat viel nog niet mee: bij aankomst in het ziekenhuis schreeuwden de kindertjes al 'Ga weg! Jullie zijn helemaal niet leuk!'

Als klap op de vuurpijl keert de ploeg van Medisch Centrum West (Nederlands eerste, massaal bekeken soap) eenmalig terug op de buis. Harm Edens en Ger Apeldoorn schreven een nieuw avontuur voor zuster Reini, dokter Arend Jan Hoekstra en de andere MCW-helden. Dit allemaal uiteraard 'vanuit de positieve inslag', zoals dat in Holmans vakkring heet.

Aan goede bedoelingen ontbreekt het niet. Dan lijkt alles geoorloofd. Ook stevig gesponsorde televisie. Achter het evenement schaarden zich onder meer kledingzaak C & A en wasmiddelenfabrikant Fleuril, die van elk verkocht pak waspoeder een gulden overmaakte naar de CliniClowns. De firma Blokker verkoopt in al zijn goedheid CliniClowns-mokken, vanavond uit te reiken aan goodwill-ambassadeurs Jack van Gelder en Karin (uit de allereerste Big Brother-reeks).

Mogelijk gaat de Nacht van de Lach een jaarlijks evenement worden, analoog aan het Britse Comic relief, waar komieken zich eveneens belangeloos inspannen voor het goede doel. Alles hangt af van vanavond. De kaarten zijn volgens de organisatie vrijwel uitverkocht. Maar de kijkcijfers moeten de doorslag geven. Producent Holman: 'Alle ingrediënten zijn er; hoe de taart uit de oven komt, is altijd afwachten.'

Een jaarlijkse Nacht van de Lach, is dat de definitieve doorbraak van de komiek op televisie? Nooit eerder immers leek het medium zich zo gretig op lolbroeken te storten als nu op de stand-up comedians. Eén succesvol optreden bij Dit was het nieuws en je hebt een eigen talkshow. Marc-Marie Huijbregts weet er alles van.

Toch is er weinig nieuws onder de zon, zegt Jacques Klöters, cabaretkenner en auteur van vele boeken en bundels. 'Cabaret op televisie, dat is al zo oud als het medium zelf. Sonneveld en Elsink hebben hun roem zelfs grotendeels te danken aan televisie. Ook de artiest in de rol van presentator is al oud. Rudi Carrell is ook begonnen met een liedje van niks op het Songfestival. Een paar jaar later had hij een bekroonde tv-show.'

Tegenwoordig zijn het de stand-up comedians die het maken. Klöters: 'Ik heb de indruk dat dat niet goed gaat. In een club werkt het, daar heb je iets samenzweerderigs. Maar op televisie krijgt de registratie van stand-up comedy iets schreeuwerigs, platvloers. Neem die shows van Jörgen Raymann, met die juichende en stampende massa. Ik zet het toestel dan al snel uit.'

Past cabaret wel tussen de pakken Fleuril en Blokker-bekers, zoals vanavond? 'Wat een suggestieve vraag!', roept Klöters. 'In elk reclamespotje op de radio hoor je nu de stem van Kees Prins. De tijd dat cabaretiers daar minder geloofwaardig door werden bevonden, is voorbij. Dat is meer iets van mijn generatie'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden