Laatste voorbereidingen op de competitiestart

De competities staan voor de deur: het NK paren begint vandaag, in het najaar gevolgd door de Meesterklasse viertallen. Veel topparen testten het afgelopen weekeinde de vorm....

In Amsterdam, in het kantoor van zakenman en bridgefanaat Max Abram, die na dertig jaar sponsoring werd onderscheiden met de gouden hartenspeld, vond de Modalfa toptwaalf plaats. Vier paren uit het opgedoekte Team Oranje, zeven paren uit de hoogste nationale afdeling plus het op het laatste moment opgeroepen duo Anton Maas-Chris Niemeijer namen het twee dagen tegen elkaar op.

Het geroutineerde invallerspaar speelde de sterren van de hemel en leek regelrecht op de zege af te stevenen. Een rampzalige slotronde tegen Simon de Wijs-Bauke Muller deed de balans nog net in het voordeel van deze ijzersterke internationals omslaan.

Het voorlaatste spel van het toernooi, in diagram 1, bracht de beslissing.

Zie diagram 1

Een hyperagressieve 3*-opening in zuid, Muller, door noord, de Wijs, op tactische gronden verhoogd naar de manche; voor noord-zuid kon er een manche in klaveren of harten inzitten en misschien werd 4* wel gemaakt.

Het was voor oost allerminst vanzelfsprekend om na 4* iets te ondernemen. Een 4SA-bod om een tweekleurenspel aan te geven of een doublet zou tot een regelrechte ramp kunnen leiden indien west alleen over een ruitenkleur beschikte en voor 5* zou kiezen. In een Amstelveens studentenhuis zei men dan: bieden is gevaarlijk maar passen nog veel gevaarlijker.

West kwam tegen 4* uit met *H, en speelde ook *V. Hierna volgde klaveren, getroefd door de leider die *A deblokkeerde en met een ingetroefde klaveren naar zuid overstak om *V te spelen. Oost nam *H en speelde *A na, getroefd door zuid die met *B de laatste troef ophaalde. De leider nam de snit op *H en claimde tien slagen voor +620 en +12 imps, net genoeg om oost-west, Maas-Niemeijer, op de ranglijst te passeren.

Hoe je dit spel als oost-west perfect aanpakt, demonstreerden Brink-Drijver. Zij doubleerden 4* zelfs. Op de uitgekomen *H speelde oost *10 bij, een negatief signaal bedoeld als uitnodiging voor een switch. West begreep dit en speelde *8 na. De leider zag dit als en singleton en zette in de dummy *A die oost tot grote schrik van zuid introefde. Hierna gingen nog *A, *H en *H verloren voor twee down.

Bij bridge kun je lang niet altijd alles oplossen. Niemand in dit veld van topkwaliteit vond het ijskoude 5*; zelfs 6* zit er in. Wel werd een keer 4* uitgeboden. Duivelse pech deed dit contract sneuvelen.

2SA toonde een tweekleurenspel: 5-5 verdeling in *+*. Voor west alle reden om naar 4* te springen. Noord kwam uit met *A. Zuid speelde *2 bij, een kleurpreferentie voor de laagste kleur: klaveren. Noord begreep dit en vervolgde *5. Een aardige parallel met het tegenspel van het gedoubleerde 4*: de leider zag af van de snit op *H en zette *A die zuid troefde. Zuid speelde schoppen na getroefd door noord die met *H en klaveren, getroefd in zuid, de tweede down vastlegde.

Zia Mahmood is altijd goed voor een verhaal. In Kopenhagen sleepte hij de 3SA in diagram 2 binnen.

Zie diagram 2

Noord probeerde uit alle macht een kleurcontract (*, * of zelfs *) te bereiken maar zuid, Zia, was overduidelijk alleen bereid tot sans atout, waarop noord het moede hoofd in de schoot legde.

West kwam tegen 3SA uit met een kleine ruiten, oost *V en zuid *H. De leider stak over naar *A om een kleine schoppen te spelen. Oost dook en zuid won de slag met *V. De leider speelde ruiten en ontwikkelde zo, naast *H, *V, *A en vijf klaverenslagen. Oost miste een moeilijk te herkennen kans: neemt oost direct *H en vervolgt dan met *B dan maken oost-west een schoppenslag, *A en drie hartenslagen voor één down.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden